Staten drar korset i smutsen!

För en tid sedan läste jag en mycket tankeväckande ledare i Dagen, ”Plats för tro i Europa” skriven av Thomas Österberg. Österberg hävdar som en tes, att det finns en sekulär rädsla att konfronteras med religion. Vilket i sig kanske är sant, men jag upplever att bevisen för tesen är något svaga. De tre exempel Österberg nämner är korset i svenska flaggan, som lär vara hotad, krucifixtvånget i italienska klassrum. På vilket sätt den lagen från Mussolinitiden skulle vara uttryck för religiös mångfald förstår jag inte. Det tredje exemplet är diskussionen om skolavslutningar i kyrkan. En mycket sen tradition här i Dellenbygden. Traditionen med skolavslutningar i kyrkan tycks ha blivit mer allmän samtidigt som köttbullarna blev ett ”måste” på det svenska smörgåsbordet. Det ena behöver inte ha med det andra att göra.

Trots att både krucifixen och skolavslutningarna är intressanta frågor i sig att samtala om, vill jag ändå koncentrera mig på korset i vår fana. Ibland får jag känslan av, att vi kristna är så oerhört tacksamma att staten på något sätt markerar en kristen tradition, att vi inte anser det nödvändigt att ens lite fundera över om staten använder de kristna symbolerna i en någorlunda kristen anda.

Läser i DN och sett i rapportnyheter att:

”I början av mars i år efterlyste den tidigare chefen för den svenska Afghanistanstyrkan, Christer Tistam, mer befogenheter att använda våld. Han ansåg att soldaterna borde få möjlighet att själva använda våld innan de angrips och inte bara i självförsvar. Enligt Rapport har överbefälhavaren Sverker Göransson beslutat att nya insatsregler ska användas.

Reglerna betyder att styrkan inte bara ska kunna få använda eldgivning i självförsvar utan den ska självständigt få planera sina operationer, vilket innebär användande av dödligt våld.”

Svenska staten utvidgar krigsinsatserna till en nivå där fikonlövet, försvar och skydd av flickor och kvinnor, inte längre är gångbar. Jag ställer mig frågan. Hur bör vi kristna reagera på, att korset får symbolisera militärt våld och död? Borde vi inte säga ifrån och kräva att staten upphör att släpa korset i smutsen? Jag anser det. Vi måste protestera. Korset får inte användas hur som helst eller till vad som helst.

Nu kanske någon kristen vän av ordning säger att jag överdriver. Så hårt får man inte tolka korset på flaggan. Det är möjligt, men låt oss för en stund lämna den svenska förläggningen och de svenska stridsfordonen och sälla oss till en grupp afghaner, som lite på avstånd betraktar de svenska styrkorna.

Vad ser afghanerna? En korsflagga som vajar över förläggningen. De ser korsflaggan på fordonen som ilar förbi. Vore det så konstigt om tanken slår gruppen, att det är kristna soldater som för krig i Afghanistan? Gruppen kanske rent av tolkar det som ett modernt korståg? Jag skulle inte vilja försöka förklara, ”att visserligen är det ett kors på flaggan, men det ska inte tolkas som en kristen symbol. Inte här i Afghanistan och definitivt inte nu. Det är bara i Sverige korset markerar en kristen tradition.” Det låter inte trovärdigt.

Om det kristna korset skall användas som en samlande symbol för Sveriges krig i Afghanistan, är åtminstone jag inte främmande för ett byte av nationalsymbol. Vi kristna kan inte tillåta att vår viktigaste symbol, korset dras i smutsen av den sekulära staten.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer till Staten drar korset i smutsen!

  1. SLJ skriver:

    Du är så smart, sånt där tänker aldrig jag på. Andra människors perspektiv *s* men det var ju faktiskt tankeväckande, afghanerna ser säkert ett kors. Det sticker ju ut i deras sammanhang som det inte gör här, och det är därför ingen ser det här, utom några antireligiösa som jag tror dammsuger Sverige på kristna symboler så att de har att komma med jämte sitt islamhat, som jag tror är en egentliga i viss mån undermedvetna källan till hela kriget mot religion som vi sett här de senaste åren.

    Ha en bra dag!

  2. LeoH skriver:

    Du är alltid så vänlig i dina kommentarer. Tack för det.

  3. Anders Nilsson skriver:

    Det där citatet från Tistam är ju helt uppseendeväckande! Varför har jag inte sett det förrän nu. Varför hör jag ingen i Almedalen som ställer det på sin spets? Kan det ha att göra m ed att i Almedalen så ser man inte världen utanför murarna, som du skriver ”att visserligen är det ett kors på flaggan, men det ska inte tolkas som en kristen symbol. Inte här i Afghanistan och definitivt inte nu. Det är bara i Sverige korset markerar en kristen tradition.” Blott Sverige svenska krusbär har.

  4. Catherine Parment skriver:

    ÄNTLIGEN!
    ALLT vi ser är utifrån betraktarens öga, inte sant?

  5. urbananjar skriver:

    Det var ju en aspekt på flaggan som jag inte tänkt på. Intressant!

  6. […] den europeiska kontinenten! När jag skrev, inspirerade av en ledare i Dagen, mina inlägg: Staten drar korset i smutsen och Vem har rätt? Soile Lautsi eller Silvio Berlusconi? stötte jag på nedanstående mening i […]

  7. […] dristar mig till att länka till ett av mina blogginlägg i frågan, Staten drar korset i smutsen!  Inlägget fick en kristen broder att varna mig, att jag riskerade min själs salighet och att […]

  8. […] Staten drar korset i smutsen! 3 dagar sedan Tankar i natten […]

Kommentera

