Vad är det katolska kyrkan i Polen protesterar mot?

Läser i nättidningarna, när jag surfar runt, att Pride-paraden i Warszawa kommer att ha minst 20 000 deltagare. Det gläder mig, men tydligen inte alla.

Medierna rapporterar också om protesterna mot paraden. Så här skriver Dagen:

”Demonstrationen möter häftigt motstånd från bland annat den katolska kyrkan och vanligt folk. Flera motdemonstrationer är också planerade. Stadens myndigheter har tagit emot en lista med över 50 000 namn insamlade från grupper som kräver att paraden ställs in, skriver BBC.”

Det skulle vara intressant om katolska kyrkan i Polen förklarade, för en intressant europeisk allmänhet, vad de protesterar mot. Riktar de protesterna mot deltagarna i Pride-paraden eller protesterar de mot att paraden överhuvudtaget får hållas?

Jag vill inte medvetet göra en illvillig tolkning, men jag är övertygad om, att katolska kyrkan i Polen protesterar mot att myndigheterna tillåter paraden. De vill med stöd av lag, och om det är nödvändigt, med polisvåld, stoppa dagens och alla Pride-parader i framtiden. I grunden strävar katolska kyrkan till att inskränka yttrande- och demonstrationsfriheten i Polen.

Jag har skrivit om det förr, jag gör det nu och lär få skriva om det i framtiden. Vad som omfattas av mänskliga rättigheter avgörs inte av majoriteter, hur stor den än är. Om jag så står fullständigt ensam på ett torg med en regnbågsfana och alla kyrkor och alla människor är emot demonstrationen, skall jag ändå ha rätten, och det nödvändiga skyddet, att genomföra manifestationen. De som inte accepterar den principen skall inte komma och ynka sig, när de själva drabbas.

Har katolska kyrkan en annan uppfattning?

Två blogginlägg som kan vara bra att ha i ryggsäcken inför framtida diskussioner: Den första är skriven av Immanuel Brändemo, det andra inlägget är hämtat från Helds HBT-nyheter.

DN, SvD, Dagen

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , ,

3 Responses to Vad är det katolska kyrkan i Polen protesterar mot?

  1. Joakim skriver:

    Varför byta ett förtryck mot ett annat? Politiskt till religiöst.

  2. Birgit Svensson skriver:

    Var finns den katolska kyrkan idag. Hela polska folket fick gott stöd och support av kyrkan då friheten var begränsad. Sedan har EU bidragit med massor av ekonomisk hjälp. Sverige har tagit emot många polacker under tidernas gång.
    Men var finns den solidariteten och medmänskligheten nu. Och en kyrka värd namnet måste väl ändå hjälpa medmänniskor i nöd även om de ber till Allah.

    Birgit Svensson

  3. Leopold Holtter skriver:

    Jag har skrivit senare också, men då gällde det den ortodoxa kyrkan.
    https://holtter.wordpress.com/2013/05/18/mobbarnas-egenrattfardiga-onda-uppsyn/
    Jag är nog inte rätt person att svara hur Kyrkan tänker i alla frågor. Ansökte om att bli upptagen för ett halvår sen. Men jag är helt övertygad om att Katolska kyrkan anser, att vi ska hjälpa människor i nöd. Vilket också sker.

Kommentera

