Vågar jag hoppas på ett beslut mot barbariet i dag?

Klockan är mycket och jag borde för länge sedan ha legat till sängs och samlat krafter till dagens hjortronsafari med äggmackor och kaffe i ryggsäcken.

Jag fastnade för en artikel i SvD om omröstningen i Katalonien, senare idag, om tjurfäktningens vara eller inte vara. Inför omröstningen dyker de sedvanliga argumenten om kultur, sedvänja och traditioner upp, som brev på posten. Som om kultur och tradition vore så heliga begrepp, att de motiverar oerhörda lidanden för djur. Djuren är, enligt det synsättet, till för oss människor, att godtyckligt nyttja till vår egen förströelse.

Är inte heller förvånad över informationen i artikeln, att det konservativa partiet Partido Popular motsätter sig ett förbud. Det bäddar för att mina kritiker i bloggosfären återigen får anledning att anklaga mig för att vara politiskt korrekt. Får väl ändå hoppas, att ett motstånd mot tjurfäktning inte sägs hota min själs salighet.

Det ska verkligen bli spännande, att komma hem från skogen och få ta del av nyheterna om hur omröstningen gick.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 Responses to Vågar jag hoppas på ett beslut mot barbariet i dag?

  1. Men, nog är de väl ändå människor, spanjorerna, trots att de med överlägsna vapen, svek, lögner, bedrägerier, tortyr osv, mördade miljoner Människor, utplånade massor av sydamerikanska, uråldriga kulturer, stal deras oskattbara värden, både immateriella och materiella, sådant som guld, ädelstenar osv,nog är de väl ändå människor – även om det är svårt att tro det, vid eftertanke?

    Åtminstone verkar de uppfatta sig själva som människor, att döma av deras skrattretande sprättande, sprittande och sprattlande under flamencodans…

    Själv har jag svårt att tro dem, särskilt efter att en sådan här aktuell varelse, apropå tjurfäktning, spottat ur sig, med en salivstänkande, föraktfull fnysning: ”Äscchhh, djor ha ingen tjeeel!” (Djur har ingen själ) Men, trots allt, är de nog av Gud förlåtna människor, kan man hoppas, om man vill …

  2. LeoH skriver:

    Självklart är spanjorer människor. Det är bara människor som kan sänka sig till barbariska nivåer. Men och det är viktigt, människor kan också resa sig ur barbari, vilket verkar vara möjligt, när det gäller Katalonien.

    Gud förlåter oss alla. Det är min övertygelse.

  3. Gud
    undrens under
    väldigare än oändligheten
    ryms
    i ett mänskohjärta

Kommentera

