Vi såg det komma

Som pojke på 50-talet, bar jag ut eftermiddagstidningen Sundsvalls Posten till prenumeranter i Sundsvall. Vi var ett gäng grabbar, som samlades på Sundsvalls Posten på eftermiddagarna för att hämta vår tidningsbunt och cyklade sen till våra distrikt. Lönen var god, efter vad jag minns.

Efter några år slutade jag med tidningsutbärningen på eftermiddagarna och delade istället med mamma ett distrikt för Sundsvalls morgontidningar. Jag minns, när jag slutade, att pappa satt vid köksbordet och lite fundersamt säger till mamma: ”Undrar om inte Leopold har rätt till semesterersättning?” Efter en stunds funderande, stiger pappa upp och säger: ”Jag går till Gustafsson och frågar.” Efter, kanske en timme, kommer pappa hem och meddelar: ”Gustafsson säger, att visst ska grabben ha semesterersättning.” Dagen efter kunde jag cykla till Sundsvalls Posten och kvittera ut min semesterersättning för ett par års arbete. Säkert den förste och kanske också den siste.

Vem var då denne Gustafsson? Han var vaktmästare för bostadsrättsföreningen på Östra Radiogatan i Sundsvall. Jag minns inte så mycket av Gustafsson, annat än att han vakade över sina välskötta gräsmattor med stor intensitet. Ve den unge, som besudlade Gustafssons gräsmattor! Nu innebar det inte att vi barn var hänvisade till asfalt och betong. Icke då, omgivningarna var fulla av fria grönområden, där det gick helt förträffligt, att leka indianer och cowboys.

Om jag inte personligen minns så mycket av Gustafsson, så minns jag mycket väl, att undringen om min semesterlön, inte var den första gången pappa tog sig ett besök till Gustafsson. Gustafsson hjälpte till med deklarationen. Han gav råd och anvisningar om myndigheter och kanske det viktigaste, han förklarade det politiska skeendet. Gustafsson var en viktig och nästan alltid tillgänglig kunskapskälla och stöd för de boende i bostadsområdet. Gustafsson var socialdemokrat, mycket mer vet jag inte. Jag vet inte om han hade politiska uppdrag eller vilken ställning han hade i partiet. Det enda jag minns är hans oerhörda betydelse, som opinionsbildare för de vuxna i min barndom. ”Jag går och frågar Gustafsson!”

Jag har från till, genom åren, haft anledning att minnas och tänka på Gustafsson. Speciellt i dag, efter valresultatet, har jag mediterat hela dagen över Gustafsson, både som person och som företeelse. Vi såg det komma. Det går inte att förneka att vi åtminstone anade, att SD skulle bli invalda i Sveriges riksdag. Sturskt har bl. a Mona Sahlin hävdat, ”vi tar debatten.” Sahlin och några till ”tog debatten” och de gjorde ingen glad. Möjligen SD och Jimmie Åkesson.

Eftersom tanken inte känner några gränser, har jag under dagens meditationer flyttat hela situationen till Gustafsson och hans 50-tal. Vad skulle Gustafsson ha gjort, när han hör att partiledaren meddelar: ”Vi tar debatten!” Självklart skulle ha med stort intresse lyssnat till debatten i radio, men han skulle nog inte ha nöjt sig med det. Inte skulle han ha upplevt det meningsfullt, att trycka på opionionsknappar för att markera vem som vunnit debatten. Gustafsson skulle ”tagit debatten” på sitt sätt. Han skulle ha samtalat med människor. Lyssnat in argumenten och gett förklaringar. Rättat till felaktigheter och påvisat hur det egentligen låg till. Jag ser framför mig hur pappa kommer hem efter ett sådant samtal med Gustafsson. ”Gustafsson säger att…” Sen skulle det inte ha talats något mer om SD i vår familj och inte heller i många andras. Gustafsson skulle aldrig ha tolkat uppmaningen, ”nu tar vi debatten” så, att han måste debattera med fysiska Sverigedemokrater, utan han skulle ha samtalat med människor kring SD:s påståenden och på det sättet tagit debatten. En mycket förnuftig och effektiv metod.

Socialdemokratin säger sig vara ett folkrörelseparti, som med sina S-föreningar täcker stort sett hela landet och har en stor social kontaktyta. Hur har organisationen använts i försöken, att ta debatten och varna för Sverigedemokraterna? Med den kunskap jag har om S-föreningar, så vågar jag mig på, att sticka ut hakan och hävda, att inte var det många S-föreningar i det här landet, som tolkade Mona Sahlins uppmaning att ta debatten, att uppmaningen på något sätt berörde dem.

Kommer valnattens kraftfulla uttalande av Mona Sahlin, att ”nu är det på riktigt” leda till att partiet på alla nivåer tar tag i debatten. Som en äldre, något cynisk gubbe, tillåter jag mig att tvivla. Inte kommer många S-föreningars styrelser, att planera in några möten, där kampen mot Sverigedemokraterna i S-föreningens upptagningsområde diskuteras. Valnattsretoriken kommer att falla i glömska till nästa val, när överraskningen kanske återigen blir lika stor och Mona Sahlin säger ”nu är det verkligen på riktigt.”

Några sifferexempel för Bjuråkers S-förening att fundera över. SD:s valresultat i Friggesund-Hålsjö 5,1% och i Svågadalen 6,5%. I hela Hudiksvall ökade SD från 386 personer till 921 personer. Hur S-föreningarna lägger upp sitt arbete måste givetvis varje S-förening själv avgöra, men jag skulle vilja ge rådet. Lär av Gustafsson på Östra Radiogatan i Sundsvall! Jag är övertygad om att metoden står sig, trots att den har några år på nacken. 

Till sist. Jag vill på det allvarligaste varna för att vi i vår ångest, att vi inte klarade av debatten bättre än vi gjorde, försöker dämpa ångesten med videofilmer, som den här. Filmen spreds på Facebook före valet och som nu tydligen tagits till heders igen. Ett skäl att avstå från att visa filmen, kan ju vara att den ställer oss inför den obehagliga frågan. Hur korkade är då inte vi, som inte klarade av debatten?

Bloggtips: Valanalyser av Birger Schlaug och Ulf Bjereld.

DN1, DN2, SvD, Dagen

Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

12 Responses to Vi såg det komma

  1. KD är Sveriges lataste parti!

    Jag gick också tidningsbud, men för SBBK-basket men jag blev blåst på fickpengarna!

    Svenska Dagbladet publicerade under valdagen en intressant artikel om de sju dödssynderna i förhållande till riksdagspartierna.

    Enligt den träffsäkra analysen ryms KD i dödsynden: Lättja! Eftersom KD lutar sig tillbaka och nöjer sig med att räkna till en, två, tre, fyra, fem procent, och att talet om verklighetens folk mest handlar om att politiken ska dra sig tillbaka från det offentliga livet.

    Jag menar att den attityden passar bättre för dem som vill predika eller filosofera men inte för människor som tycker att politik är handling och vilja och ta ledning för ett land!

    Författaren G K Chesterton sa en gång att ”Den tolerante är en människa utan övertygelse”.

    Och mot denna bakgrund betyder det att KD tolererar att Alliansen vill korsfästa tio tusentals svenskar, och utförsäkra 40 000 sjuka under kommande mandatperiod!

    Men var det inte Göran Hägglund som en gång talade om civilcurage? Och om skyldigheten att ingripa om man bevittnar att en människa far illa?

  2. LeoH skriver:

    Kommer inte på, så här på nattkröken, något argument som skulle rakt av kullkasta din analys.:-)

  3. Anders Nilsson skriver:

    Med risk för att bli tjatig, men jag kan inte låta bli att upprepa att i det valprogram som S´ jobbkongress släppte så nämns aldrig orden invandrare eller invandring, ordet diskriminering bara en gång och då i samband med HBT-frågor. ”Vi tar debatten”. Tja vad ska man säga, inte fick vi mycket hjälp där.

  4. LeoH skriver:

    Det var säkert någon expertkonsult som gav partiet rådet att sådana frågor skulle bara gynna SD.Får också intrycket, att de flesta partier använt sig av samma expertkonsult.
    Det är så erbarmligt bedrövligt att det ska vara så svårt att samtala med människor i frågor som i sig inte alls är så svåra. Samtalen skall föras i vardagen. Varenda sosse, vänsterpartist, moderat, folkpartist, centerpartist, kristdemokrat och miljöpartist har väl ett socialt kontaktnät? Eller skiljer de på politik och privatliv?

  5. Kerstin skriver:

    Jag bar också ut tidningar på 50-talet. Hade ingen Gustafsson men väl en Gustav, nämligen min far, så jag fick ut semestersättning. 🙂

  6. LeoH skriver:

    Du ser, Kerstin. Du hade en klok och kunnig pappa. Min pappa, insåg att han var okunnig och tog hjälp.Och det fanns hjälp tillgänglig. Det är också en del av folkhemmet.

  7. Kerstin skriver:

    Ja, och att alla som ville fick en chans att fökovra sig :-).
    Och min pappa var utackorderingsbarn och fick så småningom kämpa ganska mycket för att skaffa sig en utbildning. Men han var en enorm kämpe. Men det var ju innan folkhemmet hade hunnit byggas. Han visste vad som varit dessförinnan.

  8. LeoH skriver:

    Arbetarrörelsen definierade problemet och hittade kollektiva lösningar. Åren gick och S och fackföreningsrörelsen satsade allt på statliga lösningar. Till sist var den enda försvarslinjen valframgångar, när de uteblir står rörelsen där och letar frågor de kan vinna val på.
    Socialdemokratin har i dag inte kompetens att organisera sociala rörelser, som skulle kunna ta striden mot skilda slag av orättvisor. Det enda de kan är att sprida munväder.

  9. Hej LeoH
    Jag vill bara uppmärksamma dig på att jag har länkat till detta inlägg i en kommentar på mitt blogginlägg ”Erik Laakso har överträffat sig själv …” på http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=46449. 🙂

    Mvh/Eva

  10. LeoH skriver:

    Tack Eva. Jag tror det är viktigt att vi återerövrar vardagssamtalet. Det är där segrarna vinns.

  11. Jag håller fullständigt med dig. Vid fikabordet på jobbet, vid kyrkkaffet :), på bussen, i väntan på tåget …

    Och tack för att din fina berättelse och dina kloka slutsatser.

    Mvh/Eva

  12. […] ett antal år sedan om Gustafsson, min barndoms vaktmästare på Radiogatan i Skönsmon, Sundsvall: ”Vi såg det komma.”  Var finns Gustafsson av idag? Återigen, partiet har behållit sina S-föreningar, men numer är […]

Kommentera

