Se där! Än en gång är jag enig med påven.

Enligt Dagen pågår det en mycket viktig synod i Vatikanen, om situationen i Mellanöstern. Det är tur att Dagens finns, för jag kan inte hitta uppgifter om konferensen i andra medier. Hundratals katolska biskopar och andra religiösa ledare från Mellanöstern deltar i konferensen. Upplever att svenska medier har en något märklig nyhetsbedömning, när en konferens i katolska kyrkans regi, som samlar inte bara katolska biskopar, utan även ledare från andra kristna kyrkor, liksom muslimska och judiska företrädare, inte ens anses värd en liten notis.

Enligt Dagen tog påven avstånd från våldet i regionen:

 – Dessa våldsamheter begås i vad som påstås vara Guds namn, men det här är inte Gud, de är falska gudomar som måste avmaskeras, förklarade han.

Jag kan bara, från min lilla vrå här i Bjuråker-Norrbo, utropa ett entusiastiskt, hear, hear! Jag hoppas och ber, att alla de kristna grupper i Sverige, Europa och USA, som anser att israeliska kvinnor och män skall kämpa till sista blodsdroppen för att Jesus återkomst skall påskyndas, verkligen lyssnar till påve Benedikt XVI. För att förstärka påvens uttalande vill jag också påminna om dokumentet Kairos Palestina, som uttrycker de palestinska kristnas syn på situationen i regionen.

Jag kunde sluta här, men vill också nämna, att i förslaget till slutdokument från konferensen, efterlyser man sekulära demokratiska stater i regionen. Jag anser att vi inte nog kan trycka på att teokratier aldrig kan vara i grunden demokratiska. Det gäller oavsett vilken religion som för ögonblicket har makten i en stat. Statens uppgift är att garantera religionsfriheten och då kan inte staten vara uppknuten till en speciell religion.

Jag skrev ett blogginlägg den 6 maj 2007 om den sekulära demokratiska statens fördelar.

Vill också passa på att rekommendera en mycket viktig blogg: Dessa mina minsta bröder. Där får ni mycket vederhäftig information om förhållandena i Mellanöstern och de kristnas situation där.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

