Vem ska jag tro på, tro på, tro på?

Sjöng Thomas Di Leva på 80-talet. De senaste veckorna har jag haft många anledningar att tänka på orden. Vem ska jag tro på, när jag läser och hör i medierna hur regering och delar av oppositionen hävdar, att utan svensk truppnärvaro i Afghanistan, inga förutsättningar för humanitärt bistånd till landet.

Ledarskribenten i Sundsvalls Tidning är helt kristallklar i sin ståndpunkt, när han försvarar den blocköverskridande krigsuppgörelsen i riksdagen. Ingen tvekan här inte! Ledarskribenten avslutar sin ledare med:

 ”Gårdagens breda överenskommelse innebär att svenska militära närvaron inte kommer att minska under mandatperioden. Det är bra. Sverige sviker inte. Utan detta militära stöd är annat bistånd utsiktslöst.”

Om man nu bortser från, att alla länder som beslutat om tillbakadragande av trupp från Afghanistan, tydligen är svikare enligt ledarskribenten, så kvarstår det märkliga påståendet, att utan den svenska krigsinsatsen är allt annat bistånd utsiktslöst. Vilket i sin tur måste innebära, att det varken fanns biståndsarbetare eller bistånd innan svensk trupp anlände till Afghanistan. Jag nynnar tyst i huvudet, vem ska jag tro på, tro på, tro på? Är det verkligen ledarskribenten på ST.

SvD skriver i dag och lovordar Mona Sahlin. Ledarskribenten skriver: ”Mona Sahlin har dumpat Lars Ohly och lyssnar nu åter på ÖB.” Menar SvD, det jag anar?  Att det är ÖB Sverker Göranson jag ska tro på, tro på, tro på? Nynnandet i huvudet blir allt starkare och intensivare. Nästa tanke som slår mig, är det ÖB som serverat Mona Sahlin beslutsunderlaget? Borde inte Mona Sahlin lyssna till andra röster? T ex de överväganden som t ex Kanada har gjort? Eller går Mona Sahlin omkring, glatt nynnande: Jag tror på, tror på, tror på, Sverker Göranson!

Det finns andra röster, men de rösterna väljer S-ledningen, ledningen för MP och företrädarna för Alliansregeringen att definitivt inte tro på. I dagens DN har Pierre Schori fått en kritisk debattartikel publicerad. Visserligen förstår jag, att varken S-ledningen eller ledningen för MP kan lyssna till, än mindre tro på Pierre Schori, när de har en så kompetent person som ÖB att tillgå. Vad är väl Schoris internationella erfarenheter mot Sverker Göranssons? Platt intet!

Jag fastnade för ett avsnitt i Pierre Schoris debattartikel, som tyvärr alltför sällan debatteras. Schori skriver:

”Och kommer man i riksdagsdebatten att hänvisa till Svenska Afghanistankommittén (SAK) som byggt upp 400 skolor och har tusentals afghaner anställda över hela landet?

Den förre TV 4-medarbetaren Lasse Bengtsson som nu arbetar för SAK beskrev den 19 oktober i år från Kabul situationen så här:

Vi har klarat oss helt utan militär i 28 år nu, i förtroendefullt samarbete med hela folket”, och fortsätter: ”På frågan om vi behöver stöd av militären svarar vi nej. Tvärtom – en sammanblandning mellan den militära insatsen och vår vore förödande.”

Dessa ord borde spridas på alla riksdagsbänkar och regeringstaburetter
och till alla andra som tror sig främja kvinnornas rättigheter med bajonetter och bomber.”

Men hur var det ledarskribenten på ST skrev? Utan detta militära stöd är annat bistånd utsiktslöst.” Det påståendet ska jag tydligen inte tro, tro på, tro på! Lite storvulet, men ändå. Jag utmanar ledarskribenten på ST, att på något sätt försöka belägga sitt påstående

För att ytterligare förstärka intrycket, att jag inte bör tro på krigspropagandisterna, är följande citat av SAK:s säkerhetsansvarige, Björn-Åke Törnblom.

– Provincen Wardak sydost om Kabul är ett av talibanernas starkaste fästen. Här händer saker varje vecka. Där jobbar Svenska Afghanistankommittén i nästan samtliga distrikt med både skolor och kliniker. I våra skolor i Wardak går det 12 000 flickor och 10 000 pojkar. Det kan vi göra för att vi har acceptans från lokalsamhället.

Det finns en fortsättning:

– I Wardak finns inga internationella trupper, de vågar inte åka dit. Om de inte kommer i helikopter på natten. För det händer. Citaten hämtade från en DN-artikel.

Jag skulle vilja uppmana, trots att jag inser att det är lönlöst. alla socialdemokratiska och miljöpartistiska riksdagsmän, att inte, som era ledare, enbart lyssna till ÖB. Lyssna även till Pierre Schori och företrädare för Svenska Afghanistankommittén. Sammantaget har de oerhört större kunskaper om Afghanistan och internationella förhållanden än ÖB.

När det gäller Vänsterpartiet, kan jag lova, att jag inte ska tänka en enda kritisk tanke om partiet, de närmsta två veckorna! 

För min egen del skall jag gå till sängs och min sedvanliga aftonbön, nynnande: Jag tror på, tror på, tror på SAK. Jag kommer att somna tryggt!

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

