Några råd till ett kyrkoråd, helt nära mig.

I veckans Kyrkans Tidning läste jag en artikel, som fått mig att gå omkring och fundera en hel del. Hur skulle jag resonera, om jag skulle få bollen, att anställa ny präst i församlingen, i mitt knä?

Artikeln handlar främst om det är rätt, att i en anställningsintervju, ställa frågan om hur den sökande ställer sig till att viga samkönade par. Personligen förstår jag inte problemet. Jag skulle uppleva det lite märkligt, att i en anställningssituation ställa frågor om den sökandes erfarenheter, fritidsintressen, om han/hon jagar t ex, men inte få ställa frågor som direkt berör församlingens verksamhet, inriktning och mål.

Det kan inte vara orimligt, att förtroendevalda i sina anställningsbeslut önskar säkerställa en bestämd inriktning. Jag är helt enig med Olof Björk vice ordförande i kyrkorådet i Olaus Petri församling i Örebro, när han säger: ”En församling som vill välkomna hbt-personer måste också ha anställda som svarar mot den profilen.” Jag upplever inget märkligt med en sådan inställning.

Nu slumpar det sig, att Bjuråker-Norrbo församling är i färd med att anställa en präst. Jag är inte inblandad i hanteringen av frågan. Jag är inte ledamot av kyrkorådet, så jag vet inte hur långt anställningsprocessen kommit. Trots den osäkerheten vill jag ändå ge kyrkorådet några råd.

De frågor jag skulle ställa:

Har du tagit mot nattvarden av en kvinnlig präst?

Många kanske upplever att frågan inte behöver ställas, men det finns manliga präster lite varstans i kyrkan, som fortfarande för sitt liv inte accepterar att kvinnor celebrerar mässan.

Avser du eller funderar du på att avsäga dig vigselrätten?

Problemet har dykt upp den senaste tiden och har tydligen en viss spridning. Skulle den sökande svara ja på frågan, då innebär det att han/honsäger nej till en mycket viktig arbetsuppgift, som ingår i vigningstjänsten.

Är du beredd att viga samkönade par?

Svaren på frågorna skall sen vägas mot församlingens inriktning. Det som gör det så skönt att tillhöra församlingen. Där det senaste var, den fina artikeln i HT, som beskrev den stämningsfulla midsommarvigseln av Kristoffer och Klaus. 

Målet med anställningen av ny präst, måste vara att förstärka den öppenhet och värme, som kännetecknar vår församling. Jag tror inte att kyrkorådet och jag är oeniga, tvärtom. Av stilistiska skäl gick jag från det generella till min egen verklighet, vilket är församlingen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

One Response to Några råd till ett kyrkoråd, helt nära mig.

  1. […] skrev för en tid sedan ett blogginlägg, Några råd till ett kyrkoråd helt nära mig. I inlägget ger jag råd till kyrkorådet i Bjuråker-Norrbo församling inför en anställning […]

Kommentera

