Möjligen har jag läst Bibeln dåligt,

men var står det att föräldrar får slå barn med klädborstar och plankor?

Annonser

15 Responses to Möjligen har jag läst Bibeln dåligt,

  1. Patrik T skriver:

    5 Mos 21:18
    Om någon har en uppstudsig och trotsig son, som inte lyder sin far eller mor och inte lyssnar på dem trots att de tuktar honom med klädborstar av plast, cykelstyren och vitmålade plankor…

    Jo, den finns allt där – om man anstränger sig lite… 😉

  2. Anders Nilsson skriver:

    Äehh,mmmmm…vänta lite…ska vi se…hmmm…jooo….nääh…nej jag finner det inte. Men någonstans står det för människor kan väl inte stå och bara hitta på?

  3. Allan Dalqvist skriver:

    Det står om aga lite varstans i Bibeln, bland annat här:

    Ords 23:13 Undanhåll inte pojken fostran, agar du honom slipper han dö.

  4. Förskollärare, skriver:

    Hej!
    Alltså om man letar hittar man allt möjligt. Ibland inte självklart vart det syftar (egna barn eller maken eller slaven…). Aga är, som väl är, förbjudet i Sverige. Den som har problem med att uppfostra sitt barn behöver söka hjälp hos t ex vänner, släktingar, pedagoger, skolsköterska eller barnpsykolog. Inte bara ta bibelord som garant för att det skulle vara bra för barnen:
    Ords 23:13-14
    Låt inte gossen vara utan aga, ty om du slår honom med riset, så bevaras han från döden. [14] Ja, om du slår honom med riset, så räddar du hans själ undan dödsriket.
    Ords 13:24
    Den som spar på riset hatar sin son,
    den som älskar honom fostrar i tid.
    Ords 22:15
    Dårskapen sitter djupt hos pojken,
    men det fostrande riset driver ut den.

    Syr 22:3-7
    Ohyfsade barn är en skam för fadern,
    och en sådan dotter blir honom till skada. [4] En förståndig dotter gör sin man rik,
    men den som är skamlös vållar sin far sorg. [5] Den fräcka skämmer ut både far och man,
    och av båda blir hon föraktad. [6] Förmaningar i otid är som festmusik vid sorg,
    men att fostra med riset är alltid klokt. [7]
    Syr 30:1
    Den som älskar sin son agar honom ofta,
    då kommer han till slut att få glädje av honom.

    Ta inte de här bibelorden som ursäkt för att skada ditt barn. Ta dem som anledning till att läsa din Biben med ansvar och urskilning

  5. Kristian skriver:

    Det syftar antagligen på Ordspråksboken (se 3:12, 13:24, 23:13-14).

  6. SLJ skriver:

    Föräldrarna har gjort ett val att välja ut de bibelverser som passar dem. Alltså ligger inte skuldbördan på Bibeln utan på de som använder den för sina syften. De får alltså ta och förklara varför det är just misshandelsverserna de åberopar ur texterna.

    Om föräldrarna följer HELA Bibeln med tempellagar och allt, så tar jag tillbaka min ståndpunkt.

  7. LeoH skriver:

    Förskollärare,det är då för väl att jag läser GT med stor urskillning. Det är ju i sig gläjande,att min själ är räddad från dödsriket.

    SLJ,visst är det så att föräldrarna valt, det de vill tro på. Samtidigt är det intressant, att fundera över, hur den ursprungliga uppbarelsen såg ut, som så grundligt vantolkades av profeterna, att det är tillåtet att tortera barn.

  8. Förskollärare, skriver:

    Usch, vad hemskt, vilken annorlunda bild för frälsningen det kom att bli.
    Jag vill för säkerhets skull upprepa att jag är emot aga och anmäler föräldrar då det framkommer misstanke om att barn utsätts för det. Det är lätt att glömma att det syns bland barn i en barngrupp, när de blir kränkta i hemmet. Tyvärr kan vi inte upptäcka alla barn som är utsatta, men helt klart finns det många barn i Sverige idag som far illa.
    Det är ett stort problem och inte är det lätt att hjälpa barnen heller. Att ha morsan på kåken är inte direkt bilden av den trygghet vi vill att de små skall ha.

  9. Rhoda skriver:

    Det handlar inte om att man bara plockar det man vill i Bibeln, de här verserna är inte ryckta ur sitt sammanhang. I så fall får någon visa vad som verkligen menades med de här texterna i så fall. Offerlagarna i GT har fullbordats i och med Jesus och många andra regler från GT har i NT visats höra till det gamla förbundet, men inte texterna som hör till aga. I Efesierbrevet och Hebreerbrevet finns dessutom ytterligare texter som berör aga. Aga praktiseras runt om i världen av kristna och i vissa länder skulle vi normala svenskar kanske ses som underliga för att vi har en annan syn på barnuppfostran. Vad är det som gör att vi tror att vi har de mest sunda värderingarna i världen?

  10. LeoH skriver:

    Att aga praktiseras av kristna runt om i världen säger ingenting om att det är kristet att misshandla och tortera barn.

    Slaveri nämns många gånger i Bibeln och Jesus använder ofta liknelser som handlar om förhållandet mellan slavägare och slav. Långt fram i historien praktiserade kristna runt om i världen slaveri, men i dag tror jag inte många kristna skulle försvara och än mindre praktisera slaveri. Det skulle nog, med rätta, betraktas en osund värdering.

  11. Rhoda Fryxelius skriver:

    Aga, misshandel och tortyr är inte samma sak. Aga är för uppfostran medan misshandel och tortyr handlar om att skada och förstöra.

    Det är sant att Jesus inte talar mot slaveri, men det uppmuntras inte heller, samma sak med de många fruarna kung David hade. Aga däremot uppmuntras i NT i ställen jag tidigare nämnt och därför verkar inte Gud vara helt emot det. Jag tror att anledningen till att det är lätt att se rött i frågan är att det just oftast görs ett likhetstecken mellan misshandel och aga.

    Ja, vi kanske bör se andra länders kristendom som exempel, eller är Sverige ett av de enda ”riktiga” kristna länderna? Jag tror inte det. Sverige är ju ett av världens mest sekulariserade länder. Vi kan åtminstone se på ett flertal olika länder som praktiserat aga i uppfostringssyfte att deras kristna ungdomar inte lidit någon större skada av de i de flesta fall. Det finns självklart undantag.

  12. LeoH skriver:

    Vad skiljer aga i handling från misshandel och tortyr? Är den mildare, görs utan redskap, inga knutna händer eller vad?

    Att slå barn med klädborstar, plankor, livremmar, rottingar, björkris är misshandel och ingenting annat och är i sig fullständigt okristligt och har ingenting att göra med uppfostran. Det är bara fråga om makt och kontroll.

    Det samma gäller örfilar, hårluggar, slita i örat eller vad det kan vara fråga om. Det enda syftet med behandlingen är att skapa smärta hos barnet. Det är bara fråga om makt och kontroll och har ingenting med uppfosttran att göra och är i sig fullständigt okristligt.

    I mångt och mycket är det en skam för kristenheten att den kollektivt inte tar avstånd från fysisk misshandel av barn. Oavsett det kallas aga eller något annat. För syftet med aga är alltid att framkalla fysisk smärta.

  13. […] en tid sedan hade jag anledning att skriva ett blogginlägg om barnaga. Jag skrev blogginlägget i viss affekt. För det är bara så, att varje gång jag […]

  14. Min Gud blir förtvivlad när hon ser föräldrar som misshandlar och kränker sina barn och sedan gömmer sig bakom henne och påstår att hon kräver denna behandling när hon genom sin son faktiskt säger: Allt vad I viljen att människorna skola göra eder det skolen I ock göra dem. Gud anser nämligen att barn är människor. Likaså sa hennes son: ”Vad helst ni har gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.”

    /Eva

  15. LeoH skriver:

    Helt enig med dig, Eva!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: