Var finns inskrivningskontoret?

På många olika krokvägar fick jag tips om en insändare i Dagen. Jag letade mig dit och hittade en insändare med den glädjande rubriken: Därför behövs mer befrielseteologi.

I insändaren berättas det att ett befrielseteologiskt nätverk bildats den 14 december i Stockholm. Jag har under en mycket lång tid känt ett personligt behov av ett sådant nätverk. Bl. a av de skäl som insändarskribenterna tar upp.

Några citat ur insändaren:

Bakgrunden till grundandet är en stark upplevelse av att samfunden i Sverige i dag inte tar Jesu förkunnelse om befrielse för de förtryckta på allvar.

Vi vill arbeta för att vi som kristna individer och samfund ska ta vårt ansvar, vårt ytterst verkliga ansvar, att liksom Jesus stå på de fattiga och förtrycktas sida, inte bara på ett filosofiskt och andligt plan, utan också ett praktiskt och verkligt plan.

Kyrkan, den plats där rättvisa, solidaritet med de förtryckta och en vilja till befrielse för alla folk borde ha en naturlig plats är många gånger en plats där detta motarbetas starkt och det av precis samma orsaker som i världen utanför. Vårt eget överflöd, vår rikedom, det vi i praktiken sätter vår trygghet till, hotas.

Jag stannar här och kan bara uppmana alla att läsa insändaren. För min del har jag gjort mitt val. Jag anmäler mitt intresse att delta. Det lär ju inte bli svårt. Det är väl bara att kontakta någon av undertecknarna av insändaren.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer till Var finns inskrivningskontoret?

  1. Kul att det uppskattas!
    Givetvis är du och alla andra varmt välkomna!

    Just nu ”diskuterar” vi på facebook och på en blogg som startats för ändamålet och ett ”riktigt” möte är inplanerat nästa vecka.

    Tyvärr är det inte någon superdiskussion på nätet, utan det mesta sker IRL.

    http://befrielseteologi.wordpress.com/next-meeting/

    http://sv-se.facebook.com/#!/home.php?sk=group_163814473661295&ap=1

  2. LeoH skriver:

    Där ser man. Jag behövde inte ta kontakt själv. Tack för det!

  3. Andreas skriver:

    Hej! Delar din entusiasm över nätverkets födelse. Kommer säkert att få praktisk relation själv till detta nätverk vad det lider, om inte annat genom andra kontakter och arbeten – Jag är själv aktiv i nätverket anabaptist och en av de svenskar som jobbar på västbanken med Christian Peacemaker Teams (www.cpt.org eller http://www.cptsverige.blogspot.com)

    På min egen blogg kommenterade jag nätverkets födelse och lämnade några reflektioner om befrielseteologin och den politiska teologin. Kolla gärna in den och kommentera om du vill!
    http://andreasweisterandersson.blogspot.com/2010/12/befrielseteologiskt-natverk-och-sakens.html

    Tack, för övrigt, för en fin blogg här!

    /andreas

  4. LeoH skriver:

    Tack själv, Andreas! Jag skulle hyckla om jag sa något annat, än att ditt omdöme om min blogg, gläder mig.

Kommentera

