Kräver verkligen Gud, att föräldrar ska slå sina barn med plankor?

För en tid sedan hade jag anledning att skriva ett blogginlägg om barnaga. Jag skrev blogginlägget i viss affekt. För det är bara så, att varje gång jag läser eller hör talas om aga i uppfostringssyfte, blir jag det rädda barnet jag en gång var. Rädd för fysisk bestraffning. Rädd för den förnedring och hjälplöshet jag då kände. Eller rättare sagt, fortfarande känner. Jag reagerar inte mot barnmisshandel av några principiella skäl. I varje barn som utsätts för den ”kärleksfulla” hanteringen, möter jag mig själv!

Läser i Dagen, att föräldrarna i Värmland, som Dagen tidigare berättat om, överklagar fängelsedomen. Det har de givetvis rätt att göra. Möjligheten att överklaga är ju del av vår rättssäkerhet. Det intressanta är att föräldrarna inte förnekar de faktiska omständigheterna, utan hänvisar dels till att Guds lag står över Svea rikes lag och dels till att hovrätten för Västra Sverige tydligen i en dom slagit fast, att misshandel av barn i uppfostringssyfte, är en förmildrande omständighet.

Förklaringarna får mina tankar att gå i två helt skilda riktningar.

Det står ingenstans i Dagen-artiklarna, att föräldrarna tillhör någon församling. Det står bara att de är troende. Men om, vilket ändå är troligt, de tillhör en församling, skulle jag vilja att församlingen lyssnade på Stefans Swärds tankar kring församlingstukt. Jag hoppas, att församlingen som föräldrarna eventuellt tillhör, tar ett eller så många samtal det kan tänkas kräva, med föräldrarna och förklarar, att de missförstått Guds vilja. Om församlingen och dess pastorer inte gör det, då är de delaktiga i misshandeln av barnen och missbruk av Guds namn.

Den andra tanken som slår mig, är att det är lite märkligt att ledamöter i en hovrätt, tolkar förbudet att aga barn så, att det är en förmildrande omständighet om misshandeln sker i uppfostrande syfte. Jag kan upplysa domarna i hovrätten, att de gör lika ont i barnet, både fysiskt och psykiskt, oavsett föräldrarnas skäl till att slå barnen. Kroppen som får slagen av klädborstar, plankor eller händer, känner ingen skillnad på slagen. Det gör bara ont och är kränkande. Jag anser det nödvändigt att justitieministern Beatrice Ask ser över lagstiftningen och föreslår riksdagen besluta om ett förtydligande av lagen, så att våra rättsinstanser inser att förbudet mot barnaga inte innehåller några undantag. Ett sådant beslut i riksdagen kräver inga utredningar, utan innebär bara en bekräftelse av befintlig lag.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,

5 Responses to Kräver verkligen Gud, att föräldrar ska slå sina barn med plankor?

  1. Egon Berglund skriver:

    Jag skrev 2010-11-27 i kommentar i Dagenartikel
    Läser man alla kommentarer och de som ger dem sitt tysta stöd tolkar jag det att att de flesta tycker att citat ”Självklart har aga stöd i Bibeln.” Jag är förfärad, är de en sådan kristendom vi vill ha? att kränka barn och misshandla barn. Är jag ENSAM att försvara en i mitt tycke sund kristendomstolkning som säger nej till barnaga? Camilla Grepe får rätt i sin kritik av kristendomen den är farlig, vi ger ”öppet mål” för kritik från humanisterna nu, är det så vi skall ha det? Har tidningen Dagens ledarredaktör nu imorgon några synpunkter?
    Själv har jag uppfostrat två barn utan att aga dem.

    Se intervjuven med föräldrarna:
    http://svtplay.se/v/2297241/hela_intervjun_med_pappan

  2. LeoH skriver:

    Jag mår fysiskt illa, när jag ser och hör intervjun!

  3. Det gör jag också, mår illa alltså. Jag blir dessutom både förbannad och upprörd och vill lämna samma kommentar som jag häromdagen gjorde på ditt inlägg från den 27 november om denna fruktansvärt utstuderade barnmisshandel.

    Min Gud blir förtvivlad när hon ser föräldrar som misshandlar och kränker sina barn och sedan gömmer sig bakom henne och påstår att hon kräver denna behandling när hon genom sin son faktiskt säger: Allt vad I viljen att människorna skola göra eder det skolen I ock göra dem. Gud anser nämligen att barn är människor. Likaså sa hennes son: ”Vad helst ni har gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.”

    /Eva

  4. Elin skriver:

    Många amerikanska kristna anser att ett förbud av aga även är en inskränkning i religionsfriheten även vissa som själv inte agar sina barn. En kvinna jag diskuterade med som själv inte använde kroppslig bestraffning på sina barn menade att gud gav henne rätt att utnyttja detta alternativ om hon så önskade. Som svensk känns dessa argument främmande och jag kan inte fatta att man vill slå sitt barn.

  5. LeoH skriver:

    Vad sådana kristna föräldrar egentligen hävdar,är att de äger barnen. De är inga självständiga subjekt, utan enbart objekt. Jesus såg barn som självständiga individer.

Kommentera

