Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?

Söndagens Gudstjänsttema var ”Enade i apostlarnas undervisning, gemenskap, brödsbrytande och bön.” Temat med vidhängande texter var framtagna av Kyrkorna i Jerusalem för att användas under den ekumeniska böneveckan av kyrkor runt om i världen. Som så många gånger förr, samlades församlingarna i Dellenbygden under veckan till bön och samtal.

Under Gudstjänsten fick jag uppdraget att läsa två av de anbefallda texterna för söndagen bl. a ur Jesaja. När jag läste uppstod en märklig känsla av, att texten berörde mig på ett personligt plan. Känslan gjorde, att jag läste fel och stakade mig, vilket i sig alltid känns lite skämmigt för en kyrkvärd. Känslan av igenkännande förstärktes, när Martin Bergeståhl predikade över Jesajatexten. Så här lite vid sidan av. Det var en mäktig predikan Martin höll!

När jag kom hem och bytt min ”kyrkvärdsuniform” till något mer vardagligt och som vanligt gått till datorn för att kontrollera om det kommit in något nytt och intressant. Jodå, en hel del kommentarer till min kritik av ABF:s pisshumanistiska inställning till tvångsarbete i inlägget ”En slav blir inte mindre slav, oavsett om ägaren är en hygglig prick” Istället för kämpa emot ett orättfärdigt system, så ansluter man sig och utnyttjar systemet.

Så gick söndagen. Slötittade mellan varven på urusla program i TV för att i nästa stund skriva ett svar på någon kommentar. Först i dag kom tankarna från gårdagens gudstjänst i fatt mig. Det var en kommentar av Susanna som fick mig på spåret. Jesajatexten som Kyrkorna i Jerusalem tagit fram hade en direkt bäring till diskussionen om människovärde och Fas 3:s tvångsarbete. ABF har inga ambitioner att krossa alla ok. Möjligen vaddera oken lite, men inte ta bort dem, än mindre att krossa dem! 

Så här skriver Jesaja:

Nej, detta är den fasta jag vill se:
att du lossar orättfärdiga bojor,
sliter sönder okets rep,
befriar de förtryckta,
krossar alla ok.
Dela ditt bröd med den hungrige,
ge hemlösa stackare husrum,
ser du en naken så klä honom,
vänd inte dina egna ryggen!
Då bryter gryningsljuset fram för dig,
och dina sår skall genast läkas.
Din rättfärdighet skall gå framför dig
och Herrens härlighet gå sist i ditt tåg.
Då skall Herren svara när du kallar,
när du ropar säger han: ”Här är jag.”

Om du gör slut på allt förtryck hos dig,
hot och hån och förtal,
om du räcker ditt bröd åt den hungrige
och mättar den som lider nöd,
då skall ljus bryta fram för dig i mörkret,
din natt bli strålande dag. (Jes 58:6-10)

Glad och trygg vågar jag utropa med Paulus ord: Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 Responses to Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?

  1. keijo skriver:

    SÅ undebar upplevelse är detta ord ,att Gud med oss igen idag och i morgon ha är reserverrt till oss mera i framtiden och hjälper oss att vinna alla svårigheter dagligen, för allthing har sin tid ,det kommer en dag när allt är över allt ont och tvivlan och sjukdomar och synd och hat och nån mera resist krafter mot oss, tack var välsignat ,keijo södertälje

  2. LeoH skriver:

    Tack för kommentaren Keijo!

  3. Roland Lidén skriver:

    Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?

    De som kan och vill är Carl Bildt, Illuminate, Bilderberg, EU,
    USA, Rotschild och Rockefeller och Frankrike och England
    och den medvetna och den omedvetna maknadsliberalismem
    och omedvetna Kvinnor och Män.
    Kort sagt Kapten Konkurs eller Kapten Kaos.

    Med ditt språkbruk borde man säga StorSatanisterna
    och mellanJävlarna och Fan Själv och hans Moster.

    Roland Lidén

  4. LeoH skriver:

    Inte helt fel tänkt, Roland. Men jag räds inte, vare sig fan själv och hans moster, än mindre Carl Bildt, när jag vet att Gud är med mig.

Kommentera

