Det facklig-politiska samarbetet har nått nivåer bortom all sans och förnuft!

Fick via FB tips om att i Trollhättan städas det på äldreboenden med tvångskommenderad oavlönad arbetskraft. De som städar från kl. 7 på morgonen till kl. 16 på eftermiddagen kallas, av någon outgrundlig anledning, för arbetslösa. Det är inte bara den tekniska utvecklingen som springer ifrån mig. Ordens betydelse har tydligen också nått, för mig, helt obegripliga nivåer! Om någon i min ungdom skulle ha svarat på frågan: ”Vad arbetar du med?” med ett ”Jag är arbetslös, jag städar på äldreboenden”, skulle jag upplevt svaret som fullständigt obegriplig. Jag lämnade arbetslivet i augusti 2004 och känner att det var i grevens tid!

Om det skulle vara så, att ni inte har tid att se vad Västnytt har att berätta i ämnet, skall jag försöka göra en kort sammanfattning. Trollhättan kommun har kommit på en genial projektidé. Vad jag ogillar ordet projekt! Nå, projektet går ut på att under två år undersöka om det finns möjligheter att skapa en städorganisation inom äldreomsorgen i Trollhättan. Så långt finns det väl inget att säga om projektet. Det är i det här läget kommunen får den geniala idén. Varför inte kontakta Arbetsförmedlingen och erbjuda att placera 14 arbetslösa, som hamnat i Fas 3 i meningsfull sysselsättning. Tänka sig, staten erbjuder tvångskommenderad oavlönad arbetskraft och kommunen får också ett generöst bidrag för varje arbetslös den tar emot.

Sagt och gjort. Kommunen får Kommunal på vagnen i sann facklig-politisk samarbetsanda och sen är det bara att köra. Den fackliga representanten har stora förväntningar på projektet. Målet är att skapa en ny arbetsmarknad. Att den arbetsmarknaden inte existerar i dag, beror, enligt den fackliga företrädaren, på att kommunen saknar pengar. Nåväl, efter två år ska projektet utvärderas.

Nu ska jag göra något som inte ter sig helt naturligt för mig. I vart fall har det inte hänt ofta. Jag erbjuder Trollhättans kommun en fullständigt gratis utvärdering av projektet. En riktig volontärsinsats! Så här kommer det att gå, tro mig. Efter två år kommer kommunen att konstatera: ”Jomenvisst kan vi skapa en helt ny städorganisation inom äldreomsorgen, under förutsättning, att vi kan bedriva verksamheten med oavlönad arbetskraft och med ett saftigt statsbidrag. Kommunal vi beklagar, vi har inte mer pengar i kommunens kassa idag, än vi hade före projektstarten. Vi avslutar projektet, men fortsätter med tvångskommenderad och oavlönad arbetskraft med statsbidrag, så länge staten erbjuder så generösa villkor.”

I allt finns det någon som har ansvaret. I Trollhättan är följande ytterst ansvariga: (vill reservera mig något till namnen, trots att sidan uppdaterats nyligen, har mandattiden inte blivit ändrat.)

Nämnd   Kommunstyrelsen
2003-01-01 — 2006-12-31 <<
 
Ordinarie ledamöter (15)
 

Namn Parti Uppdrag Ort
Gert-Inge Andersson (S) Ordförande  
Margreth Johnsson (S) Vice ordf  
Peter Hemlin (M) 2:e vice ordf  
Paul Åkerlund (S) Ledamot TROLLHÄTTAN
Anita Frisk-Kjell (S) Ledamot TROLLHÄTTAN
Sture Nilsson (S) Ledamot  
Patricia Valeria – Labrana (S) Ledamot TROLLHÄTTAN
Bengt Karlsson (S) Ledamot TROLLHÄTTAN
Monica Hanson (S) Ledamot TROLLHÄTTAN
Hans Hoffman (M) Ledamot TROLLHÄTTAN
Per-Gunnar Modigh (S) Ledamot  
Dan Möllengård (FP) Ledamot TROLLHÄTTAN
Penilla Gunther (KD) Ledamot TROLLHÄTTAN
Mats Häggner (C) Ledamot TROLLHÄTTAN
Peter Rådberg (MP) Ledamot  
 

En av de förvirringar, som drabbat mig de senaste åren och med ökad intensitet de senaste veckorna, jag har fått stora svårigheter att definiera vilka som tillhör vänstern eller högern i partiet. Kan någon statsvetare eller socialdemokratisk debattör förklara för mig. Tillhör socialdemokraterna i Trollhättan partiets vänster eller höger? För mig, som är känd för att vara lagd för illvilliga slutsatser, framstår de mer som förklädda moderater.

Till sist bjuder jag på ett blogginlägg av Anders Nilsson: Ska vi verkligen låta dem stå kvar ute i regnet? Jag planerade att göra en inlägg om Juholts paraplyliknelse. Folkhemmet reduceras till ett skydd från ett paraply. Juholt har tydligen aldrig gått under ett paraply som hålls av någon annan. Ryggen blir blöt. Bakhasarna blir blöta och för att inte tala om fötterna!

Läs även andra bloggares intressant åsikter om , , , , , , ,

3 Responses to Det facklig-politiska samarbetet har nått nivåer bortom all sans och förnuft!

  1. SLJ skriver:

    Fortsätt skriva om det här, Leo! Jag lär mig jättemycket och de ansvarigas namn är googlingsbara för all framtid.

  2. LeoH skriver:

    Det kan du lita på! Jag känner en oerhörd vrede över förnedringen av människor som Fas 3 innebär. Vreden blir ännu större, när de som ska skydda människor från att bli utnyttjade, de facklig aorganisationerna, är totalt passiva. Ja rent av bejakar otyget.

  3. […] Några tidigare inlägg i ämnet, här, här, här, här. […]

Kommentera

