Inte visste jag att läget var så illa i Italien!

”Italien överklagade beslutet och utrikesminister Franco Frattini beskrev rättsfallet som ”en avgörande strid för religionsfrihet” så att troende inte behöver gömma sig ”i katakomber”. (Dagen)

Jag har genom åren skrivit på namnlistor och protesterat mot hur kristna förföljs bl. a i Irak och Palestina. Det är många förböner som lyft från Kyrkbyn i Bjuråker, när jag läst om kristna syskons situation i Indien, Pakistan och Egypten. Mitt all detta nyhetsflöde, har det fullständigt undgått mig att förföljelsen av kristenheten i Italien varit så hård, att den fått överväga att gå under jorden, som på urkristen tid.

Varför har inte medierna rapporterat om situationen? Varför har vi inte hört nödropen från kyrkorna i Italien, som vi gjort från kristna på andra ställen? Varför har inte Katolska kyrkan i Sverige tagit upp frågan i Sveriges kristna råd? Frågorna är många, men tids nog får vi säkert svaren på våra ”varför?”

Tills svaren kommer, får vi glädjas åt att Europadomstolen för mänskliga rättigheter, åtminstone tillsvidare, avvärjt hoten om nödvändigheten av en underjordisk tillvaro för de kristna i Italien. Den sista sköra försvarslinjen, de obligatoriska krucifixen i klassrummen, är fortfarande intakt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer till Inte visste jag att läget var så illa i Italien!

  1. SLJ skriver:

    Jag anar ironi!

  2. LeoH skriver:

    Jag tiger som muren!

Kommentera

