Är jag verkligen en glåpordskastande vänstertönt?

För en tid sedan fick jag en uppmaning att sluta att tönta mig av ABF Gästrikebygdens ombudsman Torgny Jakobsson. Tönterierna bestod tydligen i, att jag kritiserat ABF Gästrikebygden och några S-styrda kommuner för att utnyttja oavlönade tvångsarbetare. 

Nu har ABF Gästrikebygden och Torgny fått eldunderstöd från Handels förbundstidning Handelsnytt. Jag kan tyvärr inte länka till artikeln, den finns tydligen inte på nätet. Ni får tro mig. I artikeln framställs ABF Gästrikebygden som en guds gåva till långtidsarbetslösa i Fas 3. Så här skriver tidningen om verksamheten på ReDo en second hand-butik i Gävle:

”Nästan alla på ReDo befinner sig i jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas, vardagligt kallat fas tre. Glåporden haglar främst från vänster över denna sista station i arbetslösheten. Arbetsgivarna, som tar emot arbetslösa behöver inte betala ut lön, utan får bidrag. Debatten i tidningarna är hård. ‘Företag tjänar pengar på arbetslösa.’ ‘Förnedrande.’ ‘Slaveri.’ Läser man för mycket blir man bara ledsen. Att bli utmålad som slav är inte kul, säger av deltagarna.”

Vad jag förstår menar tydligen artikelförfattaren, att vi som kritiserar Fas 3, inte bara är glåpordskastande vänster, utan vi ägnar oss åt illvilliga påhopp på de tvångskommenderade inom Fas 3. Här hemfaller handelsnytt åt medveten desinformation. Kritiken mot Fas 3 har aldrig riktat sig mot deltagarna, utan mot dem som utnyttjar oavlönade tvångsarbetare i sin verksamhet. Begreppet slavarbete är helt korrekt och ändras inte av om arbetsgivaren är en hygglig prick. De arbetsgivare, oavsett om de är offentliga, privata eller föreningar, bör ta åt sig av kritiken och skämmas. 

Jag förstår varför Handels och dess tidning är mån om att skildra en ljus bild av Fas 3 och påstå att kritik innebär att kasta glåpord. I en faktaruta till artikeln står det uppgifter om hur mycket pengar arbetsgivaren får. (I ABF Gästrikebygdens fall torde det röra sig om ca 2 miljoner/år.) Faktarutan informerar också om att ”Inför en placering ska Arbetsförmedlingen samråda med facket.”  Det skulle vara intressant om Handels kunde berätta att de sagt nej någon gång. Att de inte sagt nej till ABF Gästrikebygden är kanske naturligt, eftersom de är medlemmar i ABF. Det kanske rent av sitter någon handelsmedlem i styrelsen.

Nu väntar jag bara att Handelsnytt ska återkomma med en hyllningsartikel om Prio 1 också. Det får bli hur det vill med det, men själv får jag ta mig en ordentlig moralisk fundering om jag verkligen skall kvarstå som medlem i Handels. Det känns lite skämmigt att kvarstå som medlem i organisationen. Tänk om någon skulle fråga!

Några tidigare inlägg i ämnet, här, här, här, här.

Uppdaterat: Har fått en länkt till artikeln.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 Responses to Är jag verkligen en glåpordskastande vänstertönt?

  1. Tänkvärda ord, som vanligt.
    Just detta att folk i Fas 3 faktiskt är slavar, oavsett om slavdrivaren är snäll eller elak så förändrar det inte att grunden är slaveri.

    Påminner starkt om hur man auktionerade ut föräldralösa till lägst bjudande förr i tiden. den som kräver minst ersättning för att ta hand om de arbetslösa får ta dem och sätta dom i arbete…

    Själv har jag sedan ett tag nu lämnat LO/TCO som jag menar går i kapitalets ledband, och anslutit mig till en fri fackförening. Du får gissa vilken 🙂

    Hur som helst skulle jag vilja fråga dig om du kan tänka dig att gästblogga på befrielseteologiska bloggen? Typ ett A4 om vad befrielseteologi betyder för dig, om du inte har något annat på hjärtat förstås.

    Allt gott!
    //Lennart

  2. Anders Nilsson skriver:

    Ja du får nog leva med den stämpeln Leo, men det är ju bara de desperata som känner marken försvinna under sig som tillgriper den sortens argument. Vi andra vill nog gärna diskutera sakfrågan. Läs för övrigt Erik Laaksos krönika idag om knäsittandet i Stockholms arbetarekommun. Blir ett gräsrotsuppror mot socialdemokraternas inre strukturer nästa steg? Är det inte dags snart?

  3. LeoH skriver:

    Lennart, jag ska försöka mig på att skriva ett blogginlägg och skicka till dig. Det är ju också nyttigt att försöka förklara vad man själv lägger för betydelse i olika begrepp. Jag hör av mig.

  4. LeoH skriver:

    Du har säkert helt rätt Anders, att tillmälen får man leva med. Ofta är orsaken till tillmälena ett gnagande dåligt samvete. Som en liten sten i skon, som inte vill försvinna.

  5. SLJ skriver:

    Jag måste kolla med dig Leo, du har väl inte missat Badlands Hyena? Värt att lägga in i RSS-läsaren! Här ett inlägg om Fas Plus – Fas 3 ungefär fast lite mer.

    http://badlandshyena.wordpress.com/2011/05/06/fas-plus/

  6. LeoH skriver:

    Länge läste jag Badland Hyena varje dag. Jag måste ha rensat bort bloggen. Tack för att du påminde mig. Badland Hyena har som vanligt en bra och långsiktig lösning på problemen!:-)

  7. vildhunden skriver:

    Hej!
    Jag hittade en artikel i Handelsnytt på nätet. http://www.handelsnytt.se/i-tredje-fasen

    Hela artikeln andas en mycket positiv inställning till Fas 3, tycker jag. En mening som ”ReDo i Gävle drivs av ABF Gästrikebygden och är en arbetsplats för nära tio långtidsarbetslösa som behöver arbetslivserfarenhet” känns som rena hånet gentemot mot oss som passerat 55. Där jag är finns ingen som saknar arbetslivserfarenhet. Kanske är det tidningens reporter som behöver skaffa sig lite mer livserfarenhet?

    Ha en bra dag!

  8. LeoH skriver:

    Tack för att du hittat artikeln på nätet. Jag ska genast uppdatera inlägget.
    Det finns mängder av kvasipyskologiska förklaringar till varför människor i mogen ålder skall placeras i Fas 3. En av de sämsta jag läst om var nog den där Fas 3:or skulle gå gemensamma promenader för att lära sig socialt umgänge.
    Skratta eller gråta? Det får var och ens personlighet avgöra.

  9. […] Jag tillägnar även artikelförfattaren, Mats Lagergren ett tidigare blogginlägg. Det inlägget riktar sig mot en artikel i Handelsanställdas förbundstidning, Handelsnytt. I den artikeln hyllas ABF Gästikebygdens utnyttjande av arbetslösa på samma aningslösa sätt, som Mats Lagergren gör i sin artikel i Kyrkans tidning. Håll till godo Mats! ”Är jag verkligen en glåpordskastande vänstertönt?” […]

  10. […] ni läsa mer av det jag skrivit i ämnet kan ni börja här. Sen är det bara att botanisera […]

Kommentera

