Nu blev jag helt plötsligt mycket orolig!

Var på väg att stänga av datorn, men gjorde en sista sväng bland tidningar jag regelbundet läser. Hamnade på Dagen och såg som första rubrikDiakon riskerar jobbet efter olagliga aktioner. Det är diakonen Annika Spalde som granskas av domkapitlet i Linköpings stift. Min första spontana tanke var. Inte kan det vara vara möjligt att Spalde bestraffas så hårt av domkapitlet? Den andra tanken kom med blixtens hastighet. Visst är det möjligt!

Det är inte alls omöjligt att ett domkapitel ser hårdare på olagliga aktioner mot försvarsindustrin (läs krigsindustrin, min anm) än t e x det vi nyligen fick läsa om prästen i Stockholm stift, som söp tillsammans med konfirmander och utnyttjade en ung flicka sexuellt. Han fick en prövotid på två år om jag minns rätt. (Orkar inte kontrollera uppgiften). Inte för att han utnyttjat flickan, utan kritiken gällde hans livsstil.

Mina farhågor om domkapitlets dom mot Spalde säger lite om den misstro jag ibland känner mot dem som makten har i Svenska Kyrkan.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 Responses to Nu blev jag helt plötsligt mycket orolig!

  1. […] Och läste Leo H’s kommentar: Nu blev jag helt plötsligt mycket orolig! […]

  2. Kerstin skriver:

    Såg filmen ”Upproret i Kautokeino” i förrgår (tror jag). Den handlade just om prästers smutsiga byk och hur man behandlade samer i mitten av 1800-talet. Låter på vad du skriver, som om kyrkan inte har förändrats så väldigt mycket sen dess :-(.

  3. SLJ skriver:

    Tänkte också på det, Kerstin, när jag såg filmen. Att jag inte längre tror att den där typiska filmprästen som är lierad med det samhälleliga makten är en nidbild. Det trodde jag för några år sedan, innan jag själv sett bakom kulisserna som gudstjänsterna utgör.

  4. LeoH skriver:

    Inte går det att kalla Svenska Kyrkan för befrielseteologisk. Om jag, som medlem, ska uttrycka mig diplomatiskt.:-)

  5. calle skriver:

    Kan man ens kalla Svenska kyrkan för en kyrka längre?

  6. LeoH skriver:

    Jag anser nog att SvK är en Kyrka. I annat fall vore jag inte medlem. Men å andra sidan är det många som hävdar att jag inte är kristen.

Kommentera

