Ibland kan det vara klokt att lyssna till meningsmotståndare!

Dagen publicerar just nu en intervju med Dilsa Demirbag-Sten. Jag tänker inte kommentera hela intervjun, utan håller med artikelförfattaren, att Dilsa Demirbag-Sten är en av landets mest profilerade ateister. Jag läste med viss förströddhet artikeln, men vaknade till när jag läste:

 Skolan måste informera om kulturarvet. Men det är inte statens uppgift att lära ut om innebörden i de olika religionerna och deras tolkningar. Det får ni göra!

Här säger Dilsa Demirbag-Sten något, som vi kristna borde ta till oss. Ja, rent av se som en utmaning. Min personliga upplevelse är, att kristenheten i Sverige inte riktigt på djupet tagit till sig insikten, att skolan inte längre lär ut ett antal stampsalmer eller bibliska berättelser. Att kristendomen i realiteten var en statsreligion, bidrog till en, på det hela taget, lat Kyrka. Jag minns vid starten av läsåret 1957/58 hur klassläraren meddelade mig och mina klasskamrater dag och tid, när konfirmationsundervisningen skulle ske. Carl-Filip Ullner, Skönsmons församling kom till ett dukat bord helt utan egna ansträngningar. Visst var det bekvämt, men var det bra?

Oavsett om det var bra eller dåligt. Vi kommer inte tillbaka till de tiderna igen. Situationen är radikalt annorlunda nu och jag upplever, att vi fortfarande nostalgiskt blickar bakåt istället för framåt. Vi kristna i Sverige bör ta till oss det Dilsa Demirbag-Sten säger. För det är ju sant! Det är vår uppgift, inte statens, att lära människorna innehållet i den kristna tron. Vi måste sluta upp med att känna oss förföljda och tillbakapressade. Situationen är som den är. Staten är inte till för att hjälpa oss. Det är bara att vända blicken framåt och låta det förgångna vara förgånget.

Uppgiften vi som vi kristna har att ta oss an, är varken ny eller omöjlig. Det vore väl inte första gången kristna får verka i en okunnig omgivning. Se på utvecklingen i Kina. Kristenheten växer så det knakar, utan att någon fått lära sig stampsalmer eller bibliska berättelser i skolan. Ansvaret är vårt att göra den kristna tron relevant för människorna. I övrigt behövs bara lite glad optimism och kreativitet. I dag är det söndagen före pingst och jag deltog i gudstjänsten i Bjuråkers kyrka och som så ofta förr, en tanke slog mig. Alla kristna i Sverige bör tillbringa den kommanden veckan i bön och väntan. Vi är ju lovade att en hjälpare skall komma. Om vi stillar oss kanske vi får svaret på hur vi ska gå vidare. Vi kanske får ett språk. som alla människor i Sverige kan förstå. Det har hänt förr. Varför inte en gång till?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 Responses to Ibland kan det vara klokt att lyssna till meningsmotståndare!

  1. Fotografen skriver:

    Jag har inte läst intervjun, men Dagen är oftast en klok tidning.

  2. LeoH skriver:

    Ibland blir det inte riktigt som jag tänkte mig. Hur jag än försöker ändra blir det ändå ett konstigt utseende på hela inlägget. Hoppas det är någonting tillfälligt.

Kommentera

