Det blir allt svårare att avgöra vad alla traditioner i juni egentligen innebär!

I dessa skolavslutningstider har åtminstone jag, som säkert många uppmärksammat, haft lite svårt att orientera mig i alla utsagor om hur traditionerna sett ut och hur länge de varit i kraft. Undras om det är någon som kan reda ut begreppen? I Dagen beskrivs en situation, som som blir allt vanligare. Två präster gör helt skilda bedömningar av vad Kyrkans traditionella roll på skolavslutningar egentligen inneburit. Den här frågeställningen håller på att få digniteten av en tradition inom Kyrkan, om jag får skämta till det en aning.

Mikael Landgren, präst i Smögen, stänger kyrkan för skolavslutningar enligt Skolverkets regler. Skolan flyttar avslutningen till Smögengården. Ett litet påpekande vill jag ändå göra. Ofta sägs att skolavslutningar, i alla tider, skett i kyrkan. I Smögen innebär ”alla tider” tydligen 18 år.

Eva Östlund församlingens kyrkoherde gör en helt annan bedömning, än Landgren och avser att delta i skolavslutningen i Kungshamns kyrka och det utan bön och också utan välsignelse får jag väl förmoda. Östlund hänvisar till traditionen med skolavslutningar i kyrkan. Jag hoppas hon inte menar att skolavslutningarna av tradition inte innehållit bön. Det ter sig helt osannolikt.

Jag för min del, och det är väl ingen överraskning, delar Landgrens uppfattning. En skolavslutning i kyrkan utan Gud, utan bön och välsignelsen är ingen skolavslutning i kyrkan. Vill också påpeka, att när gäller välsignelsen, så har den över 3000 år på nacken! Här kan man tala om tradition! Vad är väl Smögenskolans 18 år mot det? Vad återstår om man tar bort allt det Kyrkan står för i kyrkan? Då återstår bara, enligt mitt sätt att förstå, att hålla ett välmenande tal, som vem som helst kan hålla. T o m Christer Sturmark, om han är beredd att följa Skolverkets regler och inte nämna att Gud inte finns.

Jag vill hänvisa till mitt inlägg, Låt inte Kyrkan reduceras till att enbart vara en lokal! I inlägget har jag ett förslag, som blir allt mer realistisk och kanske också helt nödvändig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

