Det förväntas väl inte, att jag ska stå upp till försvar?

Nu är det klart. Det trettio meter höga korset på Svartberget i Hassela är på plats! Många känner tydligen en stilla glädje över att korset nu står där. Nordanstigs kommun som bidragit med pengar hoppas på stor tillströmning av pilgrimer från hela världen.

Andra hävdar, att Sverige blivit så sekulariserat, att de vill slå ett slag för kristna värderingar. Att placera korset i Hassela är tydligen en mycket viktig symbolhandling. Personligen känner jag ett stilla vemod. Istället för att kristenheten lever sina kristna värderingar bland människorna, reser vi symbolhandlingar på berg.

I december 2007 skrev jag ett blogginlägg, som jag upplever står sig än i dag, i skuggan av korset på Svartberget. Lyser staden på berget? Några dagar efteråt fick jag skriva  Ett kort klarläggande, som i än högre grad anknyter till korset på Svartberget.

En sista fundering, som säkert är färgad av min långa erfarenhet av spelet  inom organisationer, som kanske har gjort mig onödigt misstänksam.  Enligt uppgift i Kyrkans Tidning skall, invigningen ske under medverkan av biskop emeritus i Visby stift, Björn Fjärstedt, frikyrkopastorn Stanley Sjöberg och Carl-Erik Sahlberg, komminister i Stockholms domkyrkoförsamling. Är inte  Persenius, stiftets biskop eller Peter Södergård, kontraktsprost i norra Hälsinglands kontrakt inbjudna?

DN, Dagen, KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 Responses to Det förväntas väl inte, att jag ska stå upp till försvar?

  1. SLJ skriver:

    Bra uppnosat, Leo. Frimicklarna alltså! Fast stiftet betalar?

  2. LeoH skriver:

    Stiftet betalar nog inte. Däremot har SvK gett bidrag till korset, men jag vet inte riktigt vilken nivå.

  3. calle skriver:

    Svartrockarna har ju gott om pengar så låt de betala vet ja… De kan ju ta lite pengar från genusstudierna te x….

  4. Lelle skriver:

    Är det inte bara så att biskopen inte ville vara med. Helt säkert!
    Sådana prokamationer brukar inte Sv kyrkan gilla.

  5. LeoH skriver:

    Calle,menar du med ”svartrockarna” prästerna i SvK? Jag vet inte om de har så gott om pengar. Prästerna har inte heller tillgång till Kyrkans studiemedel. Du har nog på något sätt missförstått hur SvK är organiserad.

  6. LeoH skriver:

    Lelle, du kan ha rätt.

Kommentera

