Vad ska vi säga om det här?

Läser i fackförbundstidningen Dagens Arbete en intervju med förbundsordföranden Löfven angående SAAB och den ryske finansmannen Antonov. Löfven ger en positiv bild av Antonov, som jag med mina kunskaper varken kan bekräfta eller förneka. Får väl utgå från att Löfven fått, en på goda grunder, positivt intryck av finansmannen.

Det jag förvånas över och som Löfven borde förklara.  Vad innebär det egentligen, när han säger om Antonov: ”Han vill gå in som investerare i Saab men har inga ambitioner att driva företaget.” Av vad jag förstår anser Löfven, att uppgiften skall uppfattas som något positivt.

Jag ställer mig frågan, vem skall driva företaget, när storfinansiären inte vill göra det? Inte Viktor Muller, väl? Den Viktor Muller som ledarskribenten Fredrik Jarl på HT, på mycket goda grunder beskrev, som en hästhandlare i snygg kostym?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 Responses to Vad ska vi säga om det här?

  1. Och vad gör Fredrik Jarl till Domare? Kompetens inom affärsmannaskap? Knappast. I så fall jobbade han inte som relativt sett dåligt betald murvel på en liten landsortstidning!!!

  2. Anders Nilsson skriver:

    Låter lite som sponsringen av kultur, jag bidrar gärna med pengar och kära hjätanes inte vill jag ha skyltar på scenen, nejdå och inte vill jag styra och ställa nejdå, jag vill bara i sann filantropisk anda rädda en som sjunker. Ska vi säga ett par miljarder?

  3. LeoH skriver:

    Sven-Erik,ingenting gör väl Fredrik Jarl,lika lite som mig, till domare. Jag ser en stor skitstövel som försöker ge sken av att vara en stor företagsledare. Jarl är snällare än jag och kallar Muller för en välklädd hästhandlare. Det hedrar både mig och Fredrik Jarl att vi inte försöker oss på något vi inte mäktar med.

  4. LeoH skriver:

    En god beskrivning, Anders. Det här påminner om historien, lite fritt ur minnet. Prästen berättar för församlingen att de fått en större donation. Givaren önskar vara anonym. Då reser sig församlingens rike bonde och säger: ”Jag tyckte det var bäst så!”

    Hoppas bara, att ingen lurar ut de anställda för att hurra och hylla Antonov, som de lurades att hylla Muller på sin tid.

  5. Nä, LeoH, men döma kan ni, du och den ”snälle” Jarl enligt dig, utan inblick i fakta. Vad kallas sånt? Motsatsen till ”snällhet” eller nåt än värre: Rännande med rykten, som andra sladdertackor, kanske?.

  6. LeoH skriver:

    Vilka ”rykten” har jag och Fredrik Jarl sladdrat om? Att Muller inte lyckats med att leda SAAB? Jag och andra med mig läser varje dag om hur Muller lyckats som företagsledare.

    Vilka fakta är det vi inte har inblick i? Att SAAB i grunden är ett välskött företag och att Muller har full kontroll?

    Till sist, när har jag kallat mig själv eller Fredrik Jarl för snäll?

  7. ”Jarl är snällare än jag”, citeras från ett av dina inlägg. ”Vilka fakta är det vi inte har inblick i?” frågar du. Ja, de fakta borde du/ni redovisa. Du menar väl inte att du och Jarl har inblick i, kanske rentav sitter som SAABs Revisorer, eller ingår i bolagets styrelse, dvs har total kontroll på SAABs totala verksamhet och därigenom sitter på hårda, verklighetsbaserade FAKTA? Det kan väl inte vara så illa att det du kallar fakta härrör från mediauppgifter???

  8. LeoH skriver:

    Att någon är snällare än jag, behöver i sig inte betyda att personen är snäll. Ingen konst för någon att vara snällare än jag eftersom jag i grunden är en mycket elak människa.

    Jag bedömmer Muller efter samma principer som jag t ex bedömmer Reinfeldt. Inte behöver jag sitta i Moderaternas partistyrelse för att kunna bedömma om hans politik är bra.

    Hur många bilar producerades förra året? Hur många bilar har producerats hittills i år? Hur många underleverantörer har fått betalt för det de producerat? Hur många människor har utförsäkrats från sjukförsäkringen?

    Uppgifterna har jag i både SAABs och Moderaternas fall fått från medierna, som beskrivit hur den obefintliga produktionen eller den ruttna politiken drabbat människorna.

  9. ”Hur många bilar producerades förra året? Hur många bilar har producerats hittills i år? Hur många underleverantörer har fått betalt för det de producerat”, frågar du, och betygsätter Mullers kompetens som företagsledare på basis av dessa uppflammande kassalikviditetsbrister.

    Tänk. om det är så att SAAB skulle ha varit i KK för 2 år sedan, om en icke kompetent ledare/förhandlare varit i hans ställe? Den svenska regeringen med Mauddan i spetsen tillsatte Riksgälden för att ”vända utochin” på Antonov, som under många månader tydliggjort att han var villig att ”gå in” i SAAB – och råda bot på kapitalbehovet, både det kort-och långsiktiga. Den Regeringstillsatte ”synaren” Riksgälden fann Antonov helt fläckfri – och rekommenderade Regeringen att ”Ge Klartecken!, och att PÅSKYNDA EIB, Europeiska InvesteringsBankens, av den Svenska Regeringen garanterade, lån om bortåt 2300 miljoner kronor.

    TROTS Regeringens agerande i detta viktiga ärende, som de behandlat som om de inte förstått betydelsen av skyndsamhet, så har den, så vidt utifrån kan bedömas, skicklige Muller lyckats hålla ”Skutan” flytande. Detta är varken mer eller mindre en Bragd,med tanke på alla ”snubbeltrådar” som sovande politiker spänt över hans väg. Jag hoppas innerligt att SAAB snarast kan täcka kapitalbehovet, som löser upp de knutar som Regeringen är helt ansvarig för, så att företaget får luft under vingarna. Då kommer Regeringens skamliga behandling av SAAB och deras stackars personal och Underleverantörer att bli ett blytungt sänke för Reinfeldt, Maud Olofsson m.fl. Då Hurrar jag!!!

Kommentera

