En trött och möjligen en illvillig nattlig fundering.

Ser i Dagen att det finns motioner till Kyrkomötet med krav på att som Dagen sammanfattar det: Låt Svenska kyrkans medlemmar göra som frikyrkomedlemmar. Få rätten att välja vilken församling de vill tillhöra. Det är en av stridsfrågorna som kommer upp i årets kyrkomöte. När jag läser hur Susanne Torgerson från Fisk (folkpartister i Svenska Kyrkan) resonerar, får jag en känsla av det inte är Svenska Kyrkans församlingar hon pratar om, utan landstingens vårdcentraler och det fria vårdvalet.

Dagen frågar: Menar du att konkurrens inom kyrkan behövs? Svaret blir:

– Ja, det behövs. Jag tror det höjer kvaliteten. Det ska gå att välja bort en församling som man inte är nöjd med. Det viktiga är att ha friheten att lägga både sitt engagemang och sin kyrkoavgift i en församling där man trivs. Vad begreppet kvalité kan tänkas betyda i kyrkliga sammanhang undviker hon nogsamt att beskriva. Jag för min del vill inte ens gissa. Jag kan bara konstatera, att det skulle kännas mycket märkligt om människor, som inte bor i Bjuråker-Norrbo skulle ha rätt att delta i beslut om hur församlingen skall bedriva sin verksamhet. 

Vad händer med Svenska Kyrkan som episkopal kyrka, när församlingarna börjar konkurrera med varandra. Det måste väl innebära att det är församlingarna, som avgör innehållet i konkurrensen? 

I en ordlista på Svenska Kyrkans hemsida förklaras episkopal kyrka så här: En episkopal kyrka är en kyrka som leds av biskopar. Svenska kyrkan är en episkopal kyrka. Personligen ställer jag mig mycket skeptisk till det franka påståendet, att Svenska Kyrkan leds av biskopar. Det har inte jag märkt mycket av. Nå, det får vara hur det vill med den saken. (Det får bli ett ämne i ett framtida blogginlägg.) Inte blir det lättare för biskoparna att leda Kyrkan om Kyrkomötet beslutar om fri församlingstillhörighet. I sin förlängning innebär rätten att välja församling också rätten att välja landsting, förlåt stift!

Jag skrev ett mer utförligt blogginlägg i december 2010. Inlägget var ett personligt svar på en enkät inom nomineringsgruppen ÖKA. Jag vet inte hur beslutet blev i frågan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 Responses to En trött och möjligen en illvillig nattlig fundering.

  1. SLJ skriver:

    Idén om det fria valet är en sjuka.

  2. LeoH skriver:

    Ja, inte vet jag, men märkligt är det.;-)

Kommentera

