Ge biskoparna rösträtt på Kyrkomötet!

Det kan väl inte vara så illa, att det bara är jag som anser det ytterst märkligt, att en kyrka som påstår sig vara en episkopal kyrka, inte ger kyrkans biskopar rösträtt när Kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, sammanträder?

Än märkligare blir avsaknaden av rösträtt för biskoparna, när man betänker att nästan alla nomineringsgrupper har präster (de är många), som både har yttranderätt och rösträtt vid kyrkomötena. Svenska Kyrkans episkopala modell innebär, vad jag kan förstå, att Kyrkans präster har större inflytande än Kyrkans biskopar.

Jag har i ett annat inlägg citerat från en ordlista på SvK:s hemsida: ”En episkopal kyrka är en kyrka som leds av biskopar. Svenska kyrkan är en episkopal kyrka.”

Leda Kyrkan, men inte ha rösträtt, när Kyrkan fattar viktiga beslut? En mycket märklig ordning, om jag får säga min mening.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 Responses to Ge biskoparna rösträtt på Kyrkomötet!

  1. Carina skriver:

    Hej Leo
    Jag håller helt med dig. Jag tycker också att biskoparna skall ha rösträtt i kyrkomötet. I och för sig så har de fått lite större inflytande när läronämndens inflytande stärktes – men jag tycker det är en principsak även med rösträtt.
    Detta är en fråga som POSK alltid har drivit.

  2. LeoH skriver:

    Tack för informationen, Carina.

Kommentera

