Nalin Pekgul har mycket kvar att uträtta!

I helgen bytte S-kvinnorna ordförande. Med röstsiffrorna 64 mot 34 vann Lena Sommestad över Nalin Pekgul. Ingen överraskning, men ändå intressant att nästan 35 % av kongressdelegaterna gav sin röst åt Nalin Pekgul, trots att Lena Sommestad förordades av en enig valberedning. Det var helt rätt av Pekgul, att testa stödet i förbundet.

I morse (måndag) surfade jag runt bland tidningar och i bloggosfären för att se vad som skrevs om Nalin Pekguls ordförandetid. Inte hittade jag mycket, utom lite påpekanden om behovet av förnyelse. Påpekanden, som åtminstone jag tar som förstucken kritik av Nalin Pekguls ordförandeskap. Till DN säger S-kvinnornas pressekreterare Kajsa Jansson: ”Hon tänker dra sig tillbaka från rikspolitiken men fortsätta att engagera sig i sin lokala S-kvinnoklubb. Jag tror hon var ganska nöjd med sina åtta år som ordförande och att beskedet var väntat.”  Tydligen inte mer nöjd än att hon ville fortsätta som ordförande.

Jag hittade inte, under mitt sökande, många, vare sig negativa eller positiva skrivningar om Nalin Pekgul. Jag tänkte här i min ensamhet, att starka krafter i rörelsen hoppas att Pekgul försvinner in i glömskan och tystnaden. Jag började förbereda att skriva ett inlägg, men så fick jag av Anders Nilsson ett tips om en bloggpost:  Att sakna Nalin Pekgul skriven av Maryam Yazdanfar. Läs vad Maryam säger om Nalin Pekguls betydelse och insats. Mycket tänkvärt!

Jag vill bara lägga till en mycket personlig reflektion. Nalin Pekguls lojalitet mot partiordföranden var mycket uppfriskande att få uppleva. En lojalitet som ofta inte existerar på den nivån i politiken. Pekgul vågade i klartext påtala illojaliteten mot Mona Sahlin och vilka som låg bakom. Pekgul stod lojal när andra hukade i buskarna eller mer eller mindre öppet deltog i ”mosa Mona-kampanjer.” För det var inte bara borgarna, som alla minnesgoda minns, som bedrev kampanjen. T ex när Mona Sahlin, som ickemedlem i Svenska Kyrkan åkte utomlands på SvK:s valdag. Det ansågs av vissa som höjden av missaktning mot både Kyrkan och valet. Nej, Mona Sahlin skulle ha stannat i Sverige och i hemmets lugna vrå, som de flesta S-medlemmar, och visat respekt för de kyrkliga valen.

Jag har aldrig träffat Nalin eller haft kontakt med henne, men har genom åren känt stor respekt för henne, både som person och som politisk aktiv. Inte bara respekt utan en värme, som man bara känner för en personlig vän. I mars 2008 skrev jag en bloggpost: Hyllning av ett rekorderligt fruntimmer! Det får bli min personliga hyllning till Nalin, nu när hon går in i en ny fas i sin samhälleliga gärning. Bäva månde gubbsen i Tensta!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 Responses to Nalin Pekgul har mycket kvar att uträtta!

  1. ekehog skriver:

    Jag har inte fördjupat mig särskilt i kvinnoförbundets turer men Maryams blogg fick mig att tänka till och då får man ta och kolla det här lite extra. För nog är det slående hur jämlikheten försvagas i s´ ledning.

  2. LeoH skriver:

    Jag har en teori som egentligen mer är en känsla, som jag har svårt att sätta ord på. S och fackföreningsrörelsen (främst de manligt dominerade) har av någon anledning svårt för invandrare. Jag upplevde känslan ofta under de åren jag var fackligt aktiv. På något sätt, möjligen medvetet, men troligtvis omedvetet håller S-rörelsen på att anpassa sig till den oviljan inom rörelsen. Utvecklingen efter valet får säkert många inom rörelsen att känna igen sig.
    Nå, det här är bara som sagt en känsla

  3. LeoH skriver:

    Kan också berätta, att jag sen tidigt 60-tal hyst varma känslor för kvinnoförbundet. Nästan varje gång vi från skolklubben SSU-Fraternitas, på AK:s möten kritiserade gubbväldet i partiet, landade det en hundring från kvinnoklubben på vårt pg-konto.

Kommentera

