Eid al-Fitr är en mycket levande svensk högtid!

Jag vet, påpekandet låter lite överlägset besserwizzeraktigt och det kanske också är min avsikt? Vet inte riktigt. Reaktionerna på Peter Weiderud debattartikel i SvD att göra Eid al-Fitr till en nationell helgdag, var förväntade och de kom med blixtens hastighet. Kent Ekeroth (SD) anklagade Peter Weiderud för att vilja bygga parallella samhällen. Nu är det inte egentligen inte fråga om vad Peter Weiderud, Kent Ekeroth, eller för den delen, jag önskar oss för samhällsutveckling. Verkligheten finns där oss förutan. En mycket stor andel av Sveriges befolkning firar Eid al-Fitr. Det som skiljer Peter Weiderud och mig från Kent Ekeroth är, att varken Weiderud eller jag ser det omfattande firandet av Eid al-Fitr som ett hot. Jag för min del ser firandet som en del av den svenska kulturen.

Jag lämnar Ekeroth därhän och koncentrerar mig på Peter Weideruds förslag, för de är ur en mängd synpunkter, något märkliga. Hur jag än läser debattartikeln, får jag intrycket, att Peter menar att en helgdag innebär, att de som har anställning har rätt till ledighet. En sådan rättighet existerar inte. En allmän helgdag garanterar enbart, att den anställde har rätt till OB-tillägg. Under min barndom i Sundsvall firade vår familj julafton flera år i rad efter kl.22. Min pappa hade eftermiddagskift på en processindustri, Gränges Aluminium. Jag har stått ett par somrar i porten på samma industri och avundsjukt sett lövade bilar åka till olika midsommarfiranden. Själv hade jag nattskift och försökte trösta mig med att jag hade ett hyfsat skifttillägg. Så de som enligt Weiderud är tvungna att sjukskriva sig (vilket inte är att rekommendera) för att kunna delta i firandet av Eid al-Fitr, kanske inte skulle få någon förbättring. Det beror ju sig på vilket arbete de har.

Det här är i sig inget argument mot att göra Eid al-Fitr till en allmän helgdag. Det är nog mer ett argument mot tanken om helgbank. Om staten skulle besluta om en sådan bank, då är väl tanken att det innebär en lagstadgad rätt för anställda att besluta om när de vill vara lediga. Det skulle innebära enorma problem på arbetsmarknaden. Den friheten existerar ju inte, som sagt, idag. Vilket är fullständigt rimligt. Då är det bättre att hålla fast vid förslaget om att göra Eid al-Fitr till en nationell helgdag, som omfattar alla. Ett beslut som Sverige nog inte är moget för ännu. Jag anser det också helt uteslutet, att vi skulle kvitta nya helgdagar med att minska på nuvarande helgdagar.

Jag minns hur illa jag mådde och fortfarande mår av att annandag pingst växlades mot en helt meningslös nationaldag. Inte blev illamåendet mindre av att vi redan har en nationaldag som samlar alla och där vi dessutom slipper sjunga pekoralet ”Du gamla fria.” Jag tänker på midsommarafton! En glädje mitt i bedrövelsen är att Bjuråker-Norrbo församling framhärdar med gudstjänster annandag pingst.

Den enda långsiktigt framkomliga vägen, om vi verkligen vill det, är att plädera för att Eid al-Fitr blir en helt ny nationell helgdag. Det har vi råd med. Ett sådant beslut skulle ju omfatta alla, med de begränsningar till ledighet, som skilda arbetsuppgifter kräver. Fördelen är också, att alla oavsett tro eller icketro, delar helgdagar. Det skulle bidra till ökad samhörighet i samhället, vilket en helgbank inte gör. 

Till sist vill jag dela med mig av ett nyhetsbrev från Kairos Palestine med förslag om hur kristna bör förhålla sig till muslimer, Ramadan och Eid al-Fitr. Ursäkta svenskan. Det är inte jag. Det är Google!

Dagen,

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 Responses to Eid al-Fitr är en mycket levande svensk högtid!

  1. SLJ skriver:

    Ja, men alla församlingar firar väl annandag påsk!? Emmaus! En personlig favoritdag.

    Bra att du påpekar hur samhället ser ut: alla jobbar inte på kontor med arbete som kan lagras på hög. Det borde en socialdemokrat tänka på, kan man tycka!

    Angående ditt förslag så känner jag mig själv inte redo för en muslimsk nationell helgdag. Jag tycker den verkar opåkallad och att det bara är svenska kristna som efterfrågar den. Jag skulle i så fall vilja läsa fler muslimska inlägg för att bli övertygad om nödvändigheten.

    6 juni… vad säger man. Onödigare helgdag får man leta efter. I praktiken innebär det ju MINDRE gemensamt firande, eftersom folk numera är lediga i allmänhet, skolorna är t ex stängda; när jag gick i skolan firade vi alltid där (jag gick iockförsig i en musikskola så vi brukade sjunga på Skansen).

    Till sist – Gränges! Min kusin jobbar där. Han blev utnämnd till årets arbetare. Priset var en lunch med chefen. Som bara pratar ryska :O

  2. LeoH skriver:

    Annandad påsk firas nog i alla församlingar. Annandag pingst avstår en del församlingar, av någon anledning, att fira gudstjänst.

    Det är mycket troligt, att det är kristna som argumenterar för helgdagen. Vi får väl se om muslimer i stort ser det här som ett problem, som måste lösas lagstiftningsvägen. För min del ser jag inga som helst rättviseskäl för att börja rucka på de helgdagar vi i dag har.

    I Bjuråker har hembygdsföreningen sett till att församlingen har en gudstjänst, med kyrkvärd, kantor och präst på forngården.:-) Vi sjunger psalmer och lyssnar till en predikan. Det är vårt nationaldagsfirande!

    Årets arbetare! Det skulle jag aldrig, som ordförande i fackets förhandlingsdelegtion på Gränges godkännt!

  3. SLJ skriver:

    Ni lär känna varann; Hasse Sääf?

    Pingst, hm just det ja.

  4. LeoH skriver:

    Jag får ge mig. Kan inte minnas någon Hasse Sääf. Men å andra sidan är det som jag sa på senaste kyrkvärdsträffen. Jag har kommit till den åldern, att jag både glömmer namn och ansikten.:-)

  5. Anders Nilsson skriver:

    ”Namedropping” får en helt annan betydelse efter 60 år. 🙂 Annars så har jag lite svårt att förstå det där med helgdagen. Vi firar vår helgdagar på något märkligt sätt, oavsett vad politiker, fack och arbetsgivare tycker är viktigare. Men inrättandet av Eid al-Fitr som en nationell helgdag har givetvis en politisk mening, ett erkännande och en officiell manifestation av det flerkulturella samhället från det politiska etablissemangets sida. Alltid är det väl någon som får sitt namn i historieböckerna.

  6. LeoH skriver:

    En eller två nya helgdagar ligger nog långt borta. Mitt egentliga budskap, om nu inlägget har något, är att Eid al-Fitr är en del av den svenska kulturen. Det är som du säger. Människor firar det de anser vara viktigt. Kanske av den enkla anledningen att vi vill ha roligt och träffas. I något sammanhang skrev jag att finsk tango också är en del av den svenska kulturen.

Kommentera

