Minnen, utan förvarning finns de plötsligt bara där!

Under eftermiddagen gjorde jag ett besök på Kyrkpressens bloggportal, som förövrigt snart ska släckas ner och ersättas av städslade bloggare. När jag strosade runt och läste blogginlägg och kommentarer, fastnade jag för: ”Så åligger det också varje Jesu lärjunge att följa den lag som Gud givit genom Mose. En kristen har inte rätt att bryta mot tex. de två tavlornas budord.” 

När jag läste meningarna förflyttades jag i minnet till andra halvan av 80-talet, till 1:a Bjurhovdagången i Västerås och ett samtal med Lasse Tuomala. Lasse var Jehovas Vittne och med jämna mellanrum träffades vi och samtalade. Vid tidpunkten för samtalen var jag närmast ateist och mycket politiskt aktiv. En kväll gled samtalet in på krig och andra fasor. Jag minns så väl hur Lasse såg mig i ögonen och säger: ”Jag och alla Jehovas Vittnen är trygga i vetskapen, att vad som än händer kommer vi aldrig att bli dödade av ett Vittne. Kan du med samma trygghet, i händelse av krig, säga, att du aldrig kommer att bli dödad av en socialdemokrat?” Det var bara att hålla med och säga, att en sådan tillit till socialdemokrater hade jag inte. Där, i det samtalet, började en lång och mödosam intellektuell och känslomässig utveckling mot ickevåld och pacifism.

Så långt minnesbilden från 80-talet. Idag träffas Joel och jag med jämna mellanrum över en kopp kaffe här i Kyrkbyn i Bjuråker. Vi samtalar med våra biblar i handen, som vi ivrigt bläddrar i. Nu slår mig tanken med hyfsad styrka. Skulle jag, nu när jag är kristen, kunna säga till Joel med hänvisning till mitt samtal med Lasse, att jag nu delar tryggheten med Jehovas Vittnen, ingen kristen kommer någonsin att döda mig i händelse av krig? Jag inser snabbt, att det vore en omöjlighet, att sanningsenligt hävda en sådan tillit.

Det är bara, att skamset erkänna. Vi kristna tror på budorden, men vi lever inte efter dem. I den senaste söndagens mässa i Bjuråkers kyrka, hade jag som mitt sista uppdrag som kyrkvärd, uppgiften att läsa söndagens episteltext, hämtad ur Jakobsbrevet. Bl. a läste jag: ”Bli ordets görare, inte bara dess hörare, annars tar ni miste…Men den som har blickat in i den fullkomliga lagen, frihetens lag, och håller sig till den och inte glömmer vad han hört utan verkligen gör något, han blir salig genom det han gör.” (Jakobsbrevet 1:22-25)Varifrån kommer uppfattningen, att vi i vår missionsuppgift, inte behöver leva vår tro?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 Responses to Minnen, utan förvarning finns de plötsligt bara där!

  1. SLJ skriver:

    Jag tror att när tyngdpunkten förflyttades från kollektiv tro till den enskildes personliga relation till Gud, som jag uppfattar är den stora förändringen med den tidiga judiska Jesusrörelsen, så sattes ett frö till att tro är något andligt och intellektuellt till skillnad från lagiska levnadsregler. Det ser vi ju in absurdum i den amerikanska evangelikalismens rena gnosticism – du kan döda hur många människor som helst (utom tio veckor gamla embryon) men du måste bekänna Jesus som din frälsare. Det är ett grekiskt frö, uppdelningen mellan kropp och själ. Jag tror att om vi hittar våra judiska rötter så blir kristendomen en riktigare religion, en blodets religion, och då förstår vi bättre vad Jesus talade om. Judar i GT dödar inte varandra (fast gärna andra folk, iockförsig).

  2. LeoH skriver:

    Se där en ny tanketråd, att börja nysta i! Gnosticism? Tack för det. Möjligen är ämnet, teologiskt för svår för mig.
    Just nu håller jag på och försöker få reda i hur jag egentligen förhåller mig till SvK. Som en del av lekfolket vill jag ju gärna ha stöd och vägledning av min kyrka och inte bli uppmuntrad att tycka vad jag vill och inte kunna spegla mitt tyckande mot kyrkans tro. Allt jag känner för är rätt!

Kommentera

