Ja, säga vad man vill, men inte är det skjutjärnjournalistik!

Läser i Kyrkans Tidning att Håkan Juholt tagit sig tid att svara på frågor från en journalist på tidningen. Resultatet är förvånande menlöst t o m enligt den standard jag är van vid, när det gäller KT.  Här har Lennart Lundberg ordföranden för kyrkomötets största parti öga mot öga och lyckas inte ställa en enda följdfråga till alla de påståenden om Svenska Kyrkan som Håkan Juholt ger uttryck för. Jag får en obehaglig känsla av Lennart Lundberg inte träffat Håkan Juholt, utan det verkar mer som om Juholt svarat skriftligt på skriftligt ställda frågor, som Lundberg sedan sammanställt. I avsaknad av följdfrågor i artikeln vill jag tipsa Lennart Lundberg om tre frågor till Juholt, om det skulle råka sig, att de träffas.

Jag upplever att Håkan Juholt, som en icketroende stödmedlem har massor av synpunkter om SvK:s aktiviteter och förhållningssätt. Eftersom Juholt är ordförande för Kyrkomötets största parti vore det intressant att få en närmare förklaring om Juholts relation till Kyrkans Herre. Varje söndag, runt om landet står gudstjänstdeltagare upp i våra kyrkor och stämmer in i vår kyrkas bekännelse…Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde son vår Herre… Trosbekännelsen är inte bara Kyrkans bekännelse. Den är ju också i lag påbjuden av staten.

Jag är också mycket intresserad av att få veta hur ordföranden för Kyrkomötets största parti ser på en av Kyrkans grundläggande uppgifter, mission? Har det socialdemokratiska partiet någon politik för missionen och hur ser den i så fall ut? En sidofråga, som egentligen inte angår mig. Det är helt intern fråga för partiet, men ändå. Hur ser alla partimedlemmar, som inte är medlemmar i SvK på att partiet har en politik för Svenska Kyrkans mission?

Till sist en helt personlig fråga. När Juholt i artikel beskriver varför han lämnade Kyrkan för ca 20 år sedan, så säger han så här: ”Då levde kyrkan inte upp till mina värderingar. Kyrkan var torr, inskränkt, inte rättvis, inte jämlik och fördömande. Den stängde ute människor som inte passade in i mallen.” Jaha då vet jag det. Jag gick tillbaka till en torr, inskränkt, inte rättvis, inte jämlik och fördömande kyrka för snart 20 år sedan? Jag var till råga på allt socialdemokrat vid den tiden och mycket snart representerade jag S i Badelunda församling i Västerås. Eftersom jag vet hur Kyrkan såg ut för 20 år sedan, så kan jag utan överord påstå, att Juholt tar till en hittepåförklaring för att så här i efterhand ge sken av ett genomtänkt beslut.

PS Kan någon inom partiet förklara för Juholt, att han inte betalar kyrkoskatt? Skatt kan bara staten med kommuner och landsting besluta om. Juholt betalar en kyrkoavgift. En medlemsavgift, som församlingarna har rätt att besluta om.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , ,

Kommentera

