Vilka underliga bilder dyker upp, när tanken lämnas utan tillsyn!

Läser i KT att partiledaren Juholt besökt sina partikamrater på kyrkomötet. Partivännerna är överlyckliga. Nu får de högre status i den interna partihierarkin. Det är i vart fall förhoppningen. Nå, det var inte partiledarens besök hos sina partivänner som väckte mitt intresse, utan beskrivningen av vad socialdemokratisk kyrkopolitik går ut på:

”Enligt socialdemokraternas kyrkopolitiska program är kyrkopolitiken för socialdemokraterna en del av kulturpolitiken.” säger gruppledaren Olle Burell stolt.

Det är här bilderna dyker upp. Jag ser hur S inte bara vill sitta i teaterns styrelse. De vill bestämma repertoaren, regissera föreställningen och helst också spela alla roller och inte bara det. De tycker sig ha upptäckt att Shakespeare är alldeles för svår för vanligt folk. Därför måste texterna ändras och förenklas. Strategin kräver givetvis, att inflytandet från alla kännare och älskare av Shakespeare, minimeras till varje pris.

Det enda som avhåller mig från att lämna teatern, är mina varma känslor för det lilla, men naggande goda, lokala teatersällskapet Bjuråker-Norrbo församling.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer till Vilka underliga bilder dyker upp, när tanken lämnas utan tillsyn!

  1. SLJ skriver:

    Hehe ja visst kan det missbrukas och missuppfattas, och jag hyser inga tvivel om att många socialdemokratiska politiker kommer göra det också, men man KAN ju ha en syn på konst och tro som något man inte regisserar från styrelserummen. Och då känns det spännande, tycker jag, att en svensk toppolitiker är på de här frågorna – för ingen annan är det ju, inte ens kulturministern (som väl också har kyrkorna, så det är ju ingen nyhet Juholt kom med idag på kyrkomötet).

  2. LeoH skriver:

    De politiska partierna motiverar behovet av partiernas engagemang i kyrkan på många olika plan. Varför inte även som värnare av kulturen. Annars är det viktigaste argumentet från S och C att de erbjuder kyrkan människor med förtroende i bygderna. Partierna ska också rädda kyrkan från de vana och kunniga teateråskådarna, som tydligen inte åtnjuter folkets förtroende.:-)

  3. SLJ skriver:

    Du är nog lite mer luttrad i det socialdemokratiska partiet än jag 🙂 jag kan kosta på mig att hoppas.

  4. LeoH skriver:

    Det kan ju vara så att jag alltför mycket färgas av mina erfarenheter, att jag inte förmår se eventuella positiva sidor. Så fortsätt att hoppas du! Jag tror du är stark nog att klara en eventuell besvikelse. Jag lovar, jag ska inte komma och säga, vad var det jag sa?:-)

  5. Solveig Abrahamsson skriver:

    .
    Starka konservativa krafter förtalar oss som är
    kristna socialdemokrater – men tro dem inte!
    Jesus var en revolutionär mot Skriftlärdes maktmissbruk!

    Att kyrkans roll ska vara Öppen för alla och dess ekonomi
    få styras demokratiskt för gemensamma, kärleksfulla
    sociala ändamål är viktigt – och att inte lämnas över
    till konservativa fundamentalister som förtrycker med ”citat”

    ”Kyrkan måste ledas av valda företrädare” anser Juholt:
    http://troochpolitik.se/?p=1979

    Tänkvärda citat:

    ”I en tid av universellt bedrägeri är yppandet av sanningen en revolutionär handling”.
    citat av George Orwell

    ”De troende fortsatte att samlas och hade allting gemensamt. De sålde allt vad de ägde och hade och delade ut åt alla, efter vars och ens behov.”
    citat från Apostlagärningarna 2:44-45

    ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov”.
    citat av Karl Marx

  6. LeoH skriver:

    Jag må vara en citatförtryckande konservativ fundamentalist, men inte var Jesus socialdemokrat. Inte heller ser jag mycket av Apostlagärningarnas beskrivning i Juholts alternativa budget.

  7. […] en kritisk kommentar till mitt blogginlägg om Juholts besök hos den socialdemokratiska gruppen under kyrkomötet, hänvisar Solveig mig till […]

Kommentera

