En mycket skarp analys!

Hittade följande i SvD:

Dagens Nyheter påminde häromdagen om ett citat hämtat från Sveriges Radios program ”Partiledaren – en dokumentär om Juholts väg till makten”. Den blivande partiledaren säger:

”Oj! De är inte kloka. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning.”

Jag delar helt hans analys. Den är på pricken. Synd bara, att Juholt inte menade ett enda ord av de han säger. Han sa helt uppenbart något helt annat till valberedningen, när den frågade.

Visst kan man skratta och raljera, men egentligen är det tragiskt att ord inte längre betyder det de säger, allt blir bara ett spel.

Eller som Mumintrollen sjunger:

För vi gjorde en måne av silver
och en underbar krona av guld
och ett drama med rytande lejon
och ett tåg för effektens skull.
De’ ä’ mera än låtsas och leka
för du kan vara alldeles viss
om att vanliga rosor är bleka
mot en handmålad rosenkuliss.
(Tove Jansson)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 Responses to En mycket skarp analys!

  1. Arga Sossen skriver:

    Jag är för dåligt insatt i Håkan Juholts psyke för att kunna bedöma det SvD och du skriver. Men det jag vet är att vi nu har Juholt som partiledare och jag vet att han anstränger sig. Han skiljer sig från de förra partiledarna i sin retorik vilket jag personligen tycker är uppfriskande.
    Sedan anser jag att de missar han gjort i samband med sitt bostadsbidrag är väldigt illa, men det är upp till Socialdemokraterna centralt att göra en bedömning om hur illa det är.

    Vad kan jag jag som sosse göra för partiet? Jag kan låta bli att skrika ut till världen hur synd det är om oss som har en så kass partiledare. (Vilket jag nu iofs inte tycker) Jag kan däremot gå på borgarnas förödande politik och kritisera den på sakligt och effektivt sätt.

    Som socialdemokrat har man idag inte råd att vara för kräsen eller att alltid ha alla rätt. Demokrati är att alla får vara med, men inte att alla får bestämma. Nu sitter Juholt där han sitter.

    Lev med det.

  2. Anders Nilsson skriver:

    Tänk vad Mumintrollen kan få sagt på några få rader som ett helt parti inte får till på en helkongressperiod.

  3. LeoH skriver:

    Arga sossen: om jag läst Juholts beskrivning av sig själv, då det sas, då hade jag tänkt: ”Äntligen ett ärligt och uppriktigt – Nej tack. Nu när jag läser det så här i efterhand och har facit på hur det gick, då ser jag bara spel och ett sken av ödmjukhet. Han ansåg inte att han var olämplig. Eftersom jag inte är socialdemokrat behöver jag inte hantera frågan på något annat sätt än att jag konstaterar ett intressant och ömkansvärt faktum.

  4. LeoH skriver:

    Jadu Anders, det är stor konst!

  5. Arga Sossen skriver:

    Haha! Ja, är du inte socialdemokrat kan jag bara gratulera till underhållningen. =)

Kommentera

