Är en ännu större skandal under uppsegling?

För några dagar sedan skrev jag med anledning av Ilmar Reepalus och Morgan Johanssons förslag om temporärt medborgarskap:

”Bidragsfusk på 160 000 kr är väl inte kattskit, men Ilmar Reepalus och Morgan Johanssons fiskande i grumliga främlingsfientliga vatten är moraliskt och politiskt allvarligare.”

Enligt uppgifter hade Morgan Johansson inte förankrat förslaget i partiet och han tog också tillbaka stödet till tanken på ett temporärt medborgarskap. Ilmar Reepalu fick stå där ensam med sitt förslag.

Nu, i denna nattliga timme läser jag i Expressen en rapport från den socialdemokratiska riksdagsgruppens sammanträde, att Morgan Johansson visst hade förankrat sin ståndpunkt hos Juholt. Enligt Expressens källor hade Håkan Juholt och Morgan Johansson varit eniga om, att det kontroversiella förslaget skulle bli partiets uppfattning i frågan.

Som ickemedlem har jag väl ingen anledning, att på något djupare plan, ha synpunkter på om socialdemokraterna vill ha en partiledare, som inte orkar läsa enkla instruktioner. Däremot är det av stort intresse för mig som medborgare, att få klarlagt om Juholt verkligen varit inne på att partiet skulle fiska i grumliga främlingsfientliga vatten.

Om det här är sant, så är det en sensation av enorma politiska och moraliska dimensioner! Jag hoppas medierna inte släpper taget, utan fortsätter att gräva så att vi får veta sanningen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One Response to Är en ännu större skandal under uppsegling?

  1. […] är Ilmar Reepalus  förslag om temporärt medborgarskap. Jag skrev om förslaget här och här, när händelsen var aktuell. Redan då kallade jag förslaget för främlingsfientligt, så […]

Kommentera

