För politrukers makt bevare oss milde Herre Gud!

Läser en artikel i Dagen och inser att Svenska Kyrkan tydligen står inför en stor katastrof. Det är fara värt att vi inom en snar framtid står utan präster med vigselrätt! Men vi kan vara lugna, snabbt ilar riddarna Olle Burell (s) och Karin Perers (c) iklädda självrättfärdighetens skinande rustning, till Kyrkans försvar. De motionerade till Kyrkomötet och krävde att alla präster ska ha vigselbehörighet. Här ska inte några få präster hota enheten i Kyrkan! Riddarnas väpnare i Tillsyns- och uppdragsutskottet med stöd av två väpnarlärlingar från ÖKA och FiSK stödjer motioner och rekommenderar Kyrkomötet att ge sitt bifall. Biskop Esbjörn Hagberg förordar avslag på motionen.

Jag förstår inte den här politrukmentaliteten, att alltid söka lösa motsättningar med att avskilja minoriteter ur gemenskapen. Jag anser personligen, vilket jag också gett uttryck i blogginlägg, att de präster som avsäger sig vigselrätten handlar fel. Min inställning innebär inte att jag anser att dessa präster skall ”avkragas.”  Vad skulle vi vinna med en sån åtgärd? Ingenting. Vi måste acceptera att minoriteten finns i Kyrkan. Inte bara bland präster, utan också bland lekfolket. Frågan hanteras bäst på församlingsnivå, där frågan hör hemma. 

Jag skrev för en tid sedan ett blogginlägg, Några råd till ett kyrkoråd helt nära mig. I inlägget ger jag råd till kyrkorådet i Bjuråker-Norrbo församling inför en anställning av komminister. Så bör frågan, enligt mig, hanteras med respekt för den sökande, men med utgångspunkt i församlingens målsättning.

Kyrkomötet bör avslå motionen. Den är kontraproduktiv. Vi behöver inte det stödet på församlingsnivå.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer till För politrukers makt bevare oss milde Herre Gud!

  1. SLJ skriver:

    Verkligen. Socialdemokratisk idélinje är läskig ibland!

  2. LeoH skriver:

    Säg inte annat!

  3. […] det senaste kyrkomötet skrev jag ett blogginlägg: För politrukers makt bevare oss milde herre Gud! Upplever att jag inte tog till överord. Möjligen var jag något för […]

Kommentera

