Det räcker inte med att vilja, man ska tydligen vara värdig också!

Ofta är det de korta notiserna eller korta insändarna, som är de mest talande. Läser i KT hur en kyrkokör får sparken, för att den inte uppfyller de krav som kantorn och prästerna ställer på sin kör. Jag tror att församlingens anställda, något lite, har missförstått det här med frivilligarbetare i kyrkan. Det är församlingen som tacksamt skall ta emot det människor erbjuder av engagemang. Inte tvärtom, att människor skall vara så tacksamma, att församlingen önskar deras tjänster, att de acceptera krav från församlingens sida.

Varje gång  jag tar del av sådana här uppgifter, känner jag mig oerhört glad över att ha förmånen att vara medlem i Bjuråker-Norrbo församling. Vår kantor, Ove Timan, visar samma sprudlande glädje över den lilla kören, som av olika anledningar inte vill, orkar eller kan sjunga i kyrkokören, som han visar för kyrkokören. Det kanske är just den här glädjen över alla som vill delta, som gjort att vår kyrkokör består av över trettio sångare, trots att vår församling inte kan räknas till de stora församlingarna i landet. Jag har känt många gånger hur nackhåren rest sig av hänförd glädje när kyrkokören sjungit vid någon gudstjänst, men jag har, som nu senast i Bästdal, suttit i tårögd stillhet när vår lilla kör sjöng och jag hörde den spröda tonen från Greta Skoglunds fiol.

Det sägs att djävulen gömmer sig i detaljerna, men det gör också stor vardagsteologi!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

