Vissa politiska traditioner och uppfattningar verkar var gjutna i betong

Det är inte förvånande att socialdemokraterna ansluter sig till regeringens förslag, att vidga FRA:s arbetsuppgifter och erbjuda Säpo och rikskrim dess tjänster. En politisk tradition vi medborgare kan lita på, är att socialdemokratin inte tycks ha några spärrar vad gäller övervakning av människor. Vi något äldre och gråhåriga medborgare minns alla skandaler, lögner och förnekanden när IB avslöjades. Socialdemokratin skapade en egen underrättelseorganisation (i folkmun kallad SAPO). De socialdemokratiska arbetsplatsombuden, vars uppgift var att kartlägga kommunister och misstänkta kommunister runt om på svenska arbetsplatser. Den socialdemokratiska underrättelseorganisationen samarbetade med IB. Systemet påminner om ett system i ett nära grannland till Sverige. Märkligt nog är det förvånansvärt lite kartläggning om omfattningen av den socialdemokratiska underrättelseorganisationens verksamhet. Organisationen var en ren partiangelägenhet och stod under partiledningens kontroll. (Källa för minnet: Wikipedia) Juholt  går i de stora partiledarnas fotspår, när han nu tillsammans med regeringen skapar förutsättningar för en massiv kartläggning av medborgarna i landet. Förutsättningar som Erlander och Palme bara kunde drömma om.

En fråga i denna sena timme blir ganska naturligt. Var finns arkiven? Verkar organisationen fortfarande? Den som vill kan ta del av en spännande roman, ”Borgen” av Olle Sahlström. Boken tar sin utgångspunkt just i de nämnda frågorna. Romanen bidrog till att Olle Sahlström fick sparken som ombudsman från LO.

Socialdemokraternas samarbete med den moderatledda regeringen påminner oss om en tradition, gjuten i betong, i svensk politik. Det är bara socialdemokratin som får samarbeta eller göra överenskommelser med Moderaterna. Om något parti t ex MP tar sig före och samarbetar med moderaterna blev det, före de sociala mediernas tid, en insändarstorm om svek. I dessa dagar fylls bloggosfären, Facebook och Twitter av fördömanden över sådana oerhörda tilltag. När socialdemokraterna gör samma sak, som nu med FRA, då fyller socialdemokrater sociala medier med devota hyllningar av Juholts överlägsna intellektuella kapacitet. (Jodå. jag har läst brevväxlingen.)

Självfallet skall jag inte sitta här och kasta gurkor omkring mig när jag sitter i ett växthus. Jag har också mina uppfattningar som är ristade i sten. I slutet av 60-talet hade vänstertidningen Tidsignal en talong som läsarna kunde använda och anmäla, att man var en säkerhetsrisk. Som ansvarsfull medborgare följde jag uppmaningen och skickade in namn och adress till Säpo. Ungefär vid samma tid deltog jag i en militärpolitisk debatt (det blev många debatter de åren) i Spegelsalen i Sundsvall. Vid den tidpunkten var jag krigsplacerad som plutonbefäl med sergeants grad i en norrlands skyttebataljon. Jag förstår om ni är förvånade! I mitt avslutningsanförande sa jag morskt och karskt, att jag inte låter staten avgöra vilka krig  jag ska delta i, utan jag förbehåller mig rätten att själv ta besluten om vilka krig  jag anser vara rättfärdiga krig.  Den debatten hade två mycket trevliga följder. Dels blev jag inbjuden till en efterföljande pyttipanna med snaps på officersmässen på LV5. Dels sa min kompanichef vid en krigsförbandsövning vintern 70 i Ytterhogdal, ”Holtter, du har onekligen ledaregenskaper, men blir det krig, så kommer jag att se till att du hamnar i fängsligt förvar.” Alltid trevlig när någon tar ens åsikter på allvar!

Hör upp alla dagens övervakningsmyndigheter! Jag vill meddela att jag inte ändrat uppfattning sen 60-talet. Jag är fortfarande en säkerhetsrisk och låter inte staten bestämma åt mig, om den så pekar med hela handen, vilken/vilka som är fienden. Beviset är, att jag deltar i en massanmälan mot regeringen, militärledningen och riksdagledamöter, för krigsbrott i Libyen. Här ska ingen stat komma och skriva mig på näsan vilka jag ska hata!

Vill till sist påminna om och hylla en hjälte, Bradley Manning. I motsats till Manning, har jag aldrig behövt stå upp för mina ord i handling.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

3 Responses to Vissa politiska traditioner och uppfattningar verkar var gjutna i betong

  1. Jarre skriver:

    precis hjör upp jag är troligen även jag en ‘säkerhets risk’, man har ju åsikter om hur dumt jag tycker att spaning på folk är och storebrorsamhälle och annat som säkert är en spik i foten på dem

  2. Anders Nilsson skriver:

    Jag minns en gång på 80-talet då jag arbetade på Marieborgs folkhögskola. Vi hade inbjudit företrädare för arbetarrörelsen, amatörteaterns riksförbund,ATR och arbetarrörelsens teater, ATF, som var tänkt som en mera ideologiskt rättänkande organisation.

    Nåväl, debatten/seminariet gällde just detta amatörteater som politisk mobilisering och skolning. Jag deltog i debatten och efter en stund så säger då ATF´s företrädare, en gammal partiräv från Norrsundet, ”Ja men du är ju kommunist”. Jag studsade till och ställde då frågan: ”Hur vet du det? Jag har aldrig träffat dig förut, jag känner inte dig, hur kan du veta att jag är kommunist?” och det blev alldeles tyst. Jag tror att det var fler än jag som fick sig en funderare.

    Något svar fick vi inte, men jag minns att jag tänkte:” Oh tusan, håller dom på med det där fortfarande, det är ju 15 år efter IB-affären.”

  3. LeoH skriver:

    Det hände mycket mystiskt. T ex blev människor nekade visum till USA pga kommunistanknytning. Uppgiften torde kommit från svenskt håll, men möjligen också från olaglig underrättelseverksamhet av USA. (Den verksamheten pågår ju fortfarande)

    Att så lite skrivs och forskas om att ett politiskt parti byggde upp en egen underrättelsetjänst är högs anmärkningsvärt.

Kommentera

