Bör jag som medlem skämmas?

Jag är en mycket flitig läsare av Dag Sandahls blogg ”BloggarDag.” Jag har under lång tid tilltalats av Dag Sandahls milt sagt drastiska och humoristiska språkbruk, alltid späckad med stor lärdom. (Jag vet. Han går över gränsen ibland.) Ofta har jag helt motsatta uppfattningar, men skulle verkligen inte ha något emot att sitta i en skön fåtölj och ha ett avslappnande samtal över ett par pilsner, med Dag.

Nå, med detta sagt, vill jag ge spridning åt en uppgift i Dag Sandahls blogg, som upprörde mig något oerhört i dag. I blogginlägget beskriver Sandahl hur obarmhärtigt domkapitlet i Luleå stift hanterat den sjuke och pensionerade prosten André Östlund. Ni bör läsa länkningen till Sandahls blogginlägg. Vad jag förstår anser domkapitlet i Luleå stift, att en pensionerad och sjuk prost är illojal och skadar det anseende som en präst bör ha, när han med hänvisning till sin sjukdom anhåller, vilket är hans rätt, hos kammarkollegiet om befrielse från vigselbehörigheten. Ett sådant tilltag kräver en erinran!

När jag tänker efter, så tänker jag som medlem inte skämmas, utan skammen faller med full kraft på politrukerna i domkapitlet och biskop Stiglund!

Inför det senaste kyrkomötet skrev jag ett blogginlägg: För politrukers makt bevare oss milde herre Gud! Upplever att jag inte tog till överord. Möjligen var jag något för diplomatisk.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One Response to Bör jag som medlem skämmas?

  1. […] mer: Bör jag som medlem skämmas (Tankar i natten) Bloggardag Share this:DelaSkriv utFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna […]

Kommentera

