Giv åt Stål en penning även eller tag ock min!

Det händer, att en dikt dyker upp ur minnet, när jag läser någon nyhet i olika tidningar. Märkligt nog är det sällan samtida dikter, utan för det mesta, enligt vissa, gamla och mossiga.

Den här gången är det en artikel i Dagen, som taggar minnet. Artikeln är en i en serie artiklar som beskriver kyrkors och kristnas påverkan av staten. Artikeln beskriver i sig korrekt diakonernas betydelse, när det gällde att påvisa hur regeringen politik slog mot utsatta och svaga grupper. Det jag känner stor tveksamhet för, är den betydelse som artikeln menar att kyrkor och SKR hade för att det skulle bli nationella massprotester. Artikeln ger inte någon rättvis beskrivning av det enorma gräsrotsarbete, av enskilda kristna, som bedrevs bl. a på Facebook. Utan det arbetet skulle manifestationerna inte ha blivit så omfattande som de blev. Om det överhuvudtaget blivit några.

Enligt min personliga uppfattning hade Charlotte Therese Björnström en stor betydelse för framväxten av gräsrotsrörelsen ”Påskupprop mot utförsäkringarna.” Jag har i ett blogginlägg kallat henne för vår tids Kata Dahlström. Hennes enormt vackra solros som utgjorde profilbilden på Facebook gjorde åtminstone mig glad varje gång jag såg och ser den. Dagligen kunde jag följa hur människor i ort efter ort anmälde in planerade aktiviteter. Det var med stor stolthet gruppen i Hudiksvall anmälde tid och plats i Hudiksvall.  Min övertygelse är, att om vi glömmer gräsrotsgruppernas betydelse för att manifestationerna blev så omfattande som det blev, då riskerar händelseutvecklingen bli obegriplig, När jag läste artikeln så slog det mig bara, att här passade en dikt ur ”Fänriks Ståls Sägner” in som hand i handske. I dikten ”De två dragonerne” beskriver Runeberg två dragoner, Stål och Lod. Lika tappra och modiga. Där den enes mod nämns, nämns också den andres. Stål blir sårad och när han kommer tillbaka är han inte längre lika hågkommen. Lod däremot har fått medalj och Lod känner viss avund. I en strid räddar Stål Lod och i diktens sista strof skriver Runeberg:

Den blev kort, så ryktet säger;
samma rykte nämner om
att till Sandels i hans läger
Lod om kvällen kom.
Lugnt med sin medalj i näven
steg dragonen in:
”Giv åt Stål en penning även
eller tag ock min!”

När diakonin blir ihågkommen, då bör vi minnas gräsrotsrörelsen, men också tvärtom. När gräsrotsrörelsen blir ihågkommen, då bör vi minnas diakonin.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 Responses to Giv åt Stål en penning även eller tag ock min!

  1. Anders Nilsson skriver:

    Hur vanligt är ändå inte detta! Men jag har en bestäm känsla av att det är vanligare idag än det var för. Kanske har jag fel, kanske har mitt kärl bara fyllts. Hur som helst så är det en ovana som vi alla borde reagera och sätta fingret på genast det dyker upp. För det finns en förenande sida av det här beteendet och det är att man försöker frånta gräsroten initiativrätten.

  2. LeoH skriver:

    Att osynliggöra aktiviter, är en variant av ”vi har inte påverkats av demonstrationer i våra ändrade beslut.” Det ligger en fara i om människor trodde sig kunna påverka genom att gå samman.

  3. Anders Nilsson skriver:

    Det är en erkänd härskarprincip från barnuppfostran till partiledarskap. Rädslan för att inte var orginell nog, inte smart nog, eller för att synas i fel sällskap kanske. Ja, tekniken är lika omfattande som den är osmaklig.

  4. SLJ skriver:

    Jag vet inte Leo, mitt intryck var att Påskuppropet tog skada av att Björnström tillsammans med media var så villig att sätta fokus på sig själv istället för att låta tusen blommor blomma, vilket skulle gjort rörelsen starkare. Fjärilns vingslag arbetar tillochmed ännu subtilare än så.. det var jag som lade upp namninsamlingen och föreslog henne att vi bloggare startar ett kristet initiativ, t ex, innan dess hade hon bara skrivit ett blogginlägg. I detaljplaneringen åtminstone här i Stockholm fungerade inte samarbetet, det präglades av Facebook-kotterier och jag drog mig ur rätt snabbt. Tror uppropet kunnat få bättre genomslag om en del punkter hade sett annorlunda ut.

    Nu med Jean och det, det är ju inget stort men det är inte viktigt, tror jag. Vi får se vad det blir. Men det är centralt att det måste få ta det uttryck som det gör hos enskilda människor. Jag skulle kunna styra upp mycket mer men försöker låta blir det eftersom jag tror att det faller då. Jag har en extremt organisk syn på opinionsarbete, antagligen beror det på min förankring i konsten. Det måste byggas långsamt och kreativt. Då blir det starkt.

    Kanske man överhuvudtaget aldrig ska lyfta fram enskilda människor utan bara kollektiv. Gandhi, t ex, kanske aldrig hade varit den han var utan ett antal initiativtagare runt honom. Eller Jesus, vem vet.

  5. LeoH skriver:

    Du har säkert rätt. men jag kan bara utgå från den bild jag fick från min utkikspunkt här i Bjuråker. Genomslaget för uppropet var, återigen från min horisont, oerhört stort. Det är möjligt att den kunde blivit större, men det kan inte jag bedömma.

  6. SLJ skriver:

    Jo men jag menar att saken kunde fått ett bättre genomslag. Ingenting av det vi ville få igenom blev ju av.

    Vill inte kritisera men det är ett intryck jag fick, jag håller med dig i blogginlägget om att toppen alltid tar åt sig äran. Även på ren personnivå. Jag har precis fått veta att min forskning kan vara plagierad – av en man i maktställning som hålls om ryggen av en annan man i maktställning.

  7. LeoH skriver:

    Jag upplever att Facebook skapar uppblossande aktiviteter. Jag tror att det sätt du arbetar med pastor Jean är det sätt att arbeta, som jag är van vid, från tiden jag var ung och stark. Hade påskuppropet ägt rum för säg 25 år sedan, då skulle jag bildat en grupp i Hudiksvall. Den gruppen skulle i sin tur kunnat ständigt ombildas till aktionsgrupp mot FAS3 eller något annat som kräver aktioner. På det sättet arbetade vi med FNL-gruppen i Sundsvall. Vi var allt, VUF, solidaritetskommitté för alla strejker, vi deltog i mentalhälsokampanjen, vi smockade upp ett förslag alternativ stadsplan till en utställning om kommunens planer. Vi hade ofta ett stort genomslag, men vi uppnådde kortsiktigt mycket lite.
    Självklart ska du fortsätta med din strategi, för den innebär kontinuitet.

Kommentera

