Det är svårt att inte bli cynisk!

När jag läste nyheten, att Moderaterna skall bilda en ny nomineringsgrupp, Borgerlig samling, kunde jag inte låta bli att i min ensamhet tänka: Förstod väl att det inte var så bra som det lät, när moderaterna meddelade att de inte ställde upp som parti i kommande kyrkoval. Jag var fast övertygad om att inte skulle de moderata förtroendevalda godvilligt riskera sina positioner i kyrkan. Tänk, att det ska vara så svårt att åtminstone då och då få bli glatt överraskad!

Det blev som jag anat. Moderaterna gör som Folkpartiet, som skapade Folkpartister i Svenska Kyrkan, Kristdemokraterna som bildade nomineringsgruppen Kristdemokrater i Svenska Kyrkan, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har gjort på samma sätt. Alla påstår de att de inte har några partipolitiska knytningar, utan är att jämställa med Partipolitiskt obundna i Svenska Kyrkan, Posk. Tro´t den som vill.

Jag vet två partier, förlåt nomineringsgrupper, som med all säkerhet blev glada när de tog del av nyheten. Socialdemokraterna och Centerpartiet. Nu är sannolikheten stor att den politiska maktbasen i SvK förblir intakt. Skulle maktbasen bli hotad efter nästa val, får de säkert stöd av folkpartister och kristdemokrater. Allt blir sig likt och inget nytt under solen.

Det som möjligen kan kännas som en tröst är att kostnaderna i form av mandatstöd inte kommer att stiga. Det sägs att vi kristna ska leva i världen, men inte av världen. Nomineringsgrupperna lever gott på och av Svenska Kyrkans tillgångar.

Nå, trots allt. Jag vägrar att hemfalla åt cynism, utan tillåter mig den naiva förhoppningen, att en dag ska Kyrkan styras av sina medlemmar i samarbete med kyrkans biskopar, utan allehanda nomineringsgrupper som ombud.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentera

