KT, hoppas ni att vi läsare bara läser rubriker?

Kyrkans Tidning hävdar i en stort uppslagen rubrik: Domprost frias av domkapitlet i Visby. Nyfiken som jag är, var jag bara tvungen att läsa artikeln. Artikeln handlar om domkapitlets hantering av Dag Sandahls anmälan till domkapitlet, att domprost Mats Hermansson spridit lögnaktiga påståenden om vad Markus Hagberg skulle ha sagt om prästvigda kvinnliga präster. Nu borde jag, som lojal medlem i Svk, slutat min läsning med ett konstaterande- ” jaja, bråkstaken Dag Sandahl har varit ute i ogjort väder igen” och surfat vidare.

Men ikväll är jag extra illvillig. Förkyld, huvudvärk, värk i lederna gör att jag läser vidare och upptäcker till min förvåning, att ingenstans i artikeln framgår det att Mats Hermansson blivit friad av domkapitlet. Jag läser artikeln en gång till och upptäcker en märklig mening: ”I sitt beslut skriver Visby domkapitel att de inte finner skäl att ingripa enligt 31 kapitlet, 12 paragrafen i kyrkoordningen. Men att det finns en grund för fortsatta samtal mellan biskopen och Mats Hermansson.”  Jag tror inte domkapitlet uppmanar biskopen och Mats Hermansson att gå på kondis och äta en bakelse tillsammans.

Jag fortsätter mitt letande och den som letar skall finna. I artikelns sista mening kan jag och alla andra läsa: ”Att utan stöd i vad en präst i Svenska kyrkan sagt eller skrivit påstå att denne skulle ha uttryckt sig vara avvisande till den av kyrkomötet antagna ordningen mot kvinnliga präster får ”mot denna bakgrund anses vara ett agerande som är ägnat att utsätta prästen för andras missaktning”, skriver domkapitlet.” Ja, inte vet jag, men nog upplever jag att Domkapitlet i Visby hävdar att Dag Sandahl hade rätt i sin anmälan.

Det går inte KT, att hävda att domkapitlet i Visby friade Mats Hermansson. Ändra rubriken genast och gör en pudel!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer till KT, hoppas ni att vi läsare bara läser rubriker?

  1. SLJ skriver:

    Det verkar som fler upptäckt den redaktionella tolkningen, att döma av kommentarsfältet. Jag har inte hängt med i det här och att anmäla till Dimkapitlen verkar det ha gått inflation i, men jag ätnkte när jag läste det här igår att jag är så glad att du skriver om sådana här saker och håller stånd mot dumhet i kyrkan och politiken. Särskilt inom kyrkan är det så tunnsått med offentliga röster som gör det.

  2. LeoH skriver:

    Jag tänkte igår, när jag skrev inlägget, att det här är tydligen det enda jag klarar av att skriva för ögonblicket.

  3. SLJ skriver:

    Det är tillräckligt!

  4. LeoH skriver:

    Visst är det tillräckligt! Glad är jag för det.:-)

  5. Rudbeckius skriver:

    Kyrkans tidnings medarbetare har det inte helt lätt, samtidigt som de ska bevaka Svenska kyrkan representerar de också kyrkan i någon mån.
    Men, trots detta måste jag säga att artiklarna ofta är vinklade till förmån för mälardalseliten och att rubriksättningen är långt under det acceptabla. Så, tack för ditt inlägg, saken behöveruppmärksammas!

Kommentera

