Egentligen är det märkligt. Har betalt medlemsavgiften och är en aktiv medlem, men ändå inte valbar!

Jag har, under mina dryga 50 år som samhällsengagerad medborgare, vandrat in och ur olika organisationer. Det har varit partier, politiska förbund, solidaritetsorganisationer, fackliga organisationer. Ja uppräkningen kan bli hur lång som helst. Orsaken till medlemskapet i alla dessa organisationer har i grunden alltid varit, att jag på väsentliga punkter delat organisationens värderingar och ståndpunkter. Det här kunde ändras och då lämnade jag organisationen.

Ni som varit med, vet hur det går till, när man blir medlem i en ny organisation. Man tar kontakt med organisationen och anmäler sitt intresse. Ibland får man ett välkomstpaket med stadgar, program och en välkomsthälsning från ordföranden. Inbetalningskortet inte att förglömma! Man går till sitt första möte. Lite nyfiken på hur det skall bli. Ibland, inte ofta, presenterar ordföranden den nye medlemmen, som får berätta lite om sig själv. Vid den traditionella kaffepausen, får man ytterligare tillfällen att berätta om sig själv. Lära känna andra medlemmar, så rullar den första kvällen i en ny förening på. Det blir fler möten och man kanske börjar yttra sig i debatter eller ställer förslag och så en dag, blir man föreslagen till styrelsen. Vill det sig riktigt väl blir man också vald till ombud på distriktskongresser eller rent av vald till kongressombud! Under alla dessa år och mängden av organisationer har jag aldrig varit med om att val till styrelser, representantskap etc, valdes genom att medlemmarna valde mellan olika listor med kandidater. Alla kandidater stod på samma lista. Möjligen i den ordning valberedningen placerat namnen. Inte heller har jag under alla dessa år upplevt, att någon talare i debatten föraktfullt spottat på dem som nött mötestolarna, deltagit i studiecirklar eller torgmöten och anklagat valberedningen att den inte tagit fram namn på medlemmar, som aldrig deltagit på något möte och som ingen annan än kassören känner till.

När jag för drygt 20 år sedan stegade in på Tomaskyrkans adventsmässa, för första gången på några årtionden, så gick allt som jag var van vid. Efter mässan gick jag och min fru till kyrkkaffet. Pratade med människor, som givetvis var intresserade av vilka vi var. De hade ju aldrig sett oss där tidigare. Hade nu Svenska Kyrkan varit som de organisationer jag var van vid, så skulle det inte ha stått länge på förrän jag fått frågan, kan du tänka dig kandidera till kyrkofullmäktige? Frågan kom, men det var in kyrkan som frågade, utan min S-förening. Lite vilset svarade jag ja, men mycket snabbt insåg jag, att den åsiktsgemenskap jag hade med S-föreningen om samhällsutvecklingen i stort, inte var avpassad till den trosgemenskap jag sökte och ville utveckla i Badelunda församling. Alla erfarenheter jag gjort senare har slutat på samma sätt. Jag ställer mig frågan: vad har jag här att göra och lämnar uppdragen. Jag inser, att de aktiviteter, som förutsätter en anslutning till en nomineringsgrupp, är jag inte valbar till. Det här rådet, som finns på SvK:s hemsida är inte till någon hjälp för oss som vill ta ansvar som förtroendevald i kyrkan men inte vill vara aktiva i eller lojala mot olika nomineringsgrupper: ”Antingen kontaktar du en nomineringsgrupp som redan är aktiv, eller också bildar du tillsammans med människor som delar dina värderingar en ny grupp.” Nomineringsgrupper bidrar inte till enhet i kyrkan, utan är enbart en splittrande faktor. Jag är övertygad om att den modell för val av förtroendevalda som bär upp folkrörelser passar Svenska Kyrkan bättre, än hur staten väljer sina förtroendevalda politiker. Det som duger åt den fackliga rörelsen borde duga åt kyrkan också. Hur gör andra lutherska kyrkor i världen? Det skulle också bli billigare, när kyrkan slipper betala stora bidrag till nomineringsgrupper. De inbesparade pengarna kan kyrkan använda till utbildning av kyrkans förtroendevalda, utan att gå omvägen över nomineringsgrupper. Ett långt inlägg för att ställa frågan: Varför ska jag behöva ansluta mig till och vara lojal mot en nomineringsgrupp, om jag vill ta ansvar för kyrkans verksamhet som förtroendevald?

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 Responses to Egentligen är det märkligt. Har betalt medlemsavgiften och är en aktiv medlem, men ändå inte valbar!

  1. Judith skriver:

    Håller helt med. Systemet med nomineringsgrupper splittrar mer än det enar. Hela valsystemet är helt galet, det är ju till och med mer komplicerat än de statliga valen, och att man tagit bort möjligheten till kyrkstämma kan jag bara tolka som extremt kontrollbehov och säkrande av partiernas makt över kyrkan. Vid senaste valet röstade ca 170 personer i min församling. Dessa 170 personer hade lätt kunnat samlats i församlingshemmet och tillsammans utsett församlingens styrelse på det sätt som du beskriver. Jag vill inte tänka på vad det kostadeSvk istället – i pengar, kraft och trovärdighet.

  2. LeoH skriver:

    Jag kan väl tänka mig en möjlig kompromiss. Församlingens valnämnd samlar in nomineringar på personer i församlingen. Valnämnden samställer alla nomineringar i bokstavsordning på en lista. Församlingsmedlemmarna kan under t ex en vecka ta sig in till pastorsexpeditionen och kryssar för de personer de vill se valda.
    Valnämnden räknar rösterna och meddelar vilka som blivit valda. Valen till stiftsfullmäktige och kyrkomötet sker i indirekta val.

  3. […] är inte nya. Den 14 mars i år skrev jag om att inte vara valbar till förtroendeuppdrag i kyrkan. (här) GillaGillaBe the first to like […]

Kommentera

