Jag känner inte den mannen!

I kvällens passionsandakt i Bjuråkers kyrka var jag med Petrus på gården till översteprästens palats. Jag hörde hur Petrus förnekade all kännedom om Jesus. ”Jag känner inte den mannen.” Inte bara en gång, utan tre gånger. Den trefaldiga förnekelsen fick Petrus att gå ut från gården och gråta bittert.

Kvällens tankar kring passionsandaktens innehåll fick mig att undra. Hur många gånger har inte jag förnekat all kännedom om den mannen? Och det i mindre dramatiska situationer än den Petrus var i.

Kvällens insikt fick mig inte att gråta, vilket den kanske borde gjort. Det är så lätt att i skämtsamma ord förminska sin tro och öppet eller antydningsvis, göra en konspiratorisk blinkning till sin omgivning. Ta inte min tro på alltför stort allvar!

Hoppas jag, med Jesus hjälp, får ett större mod, som Petrus fick.

3 Responses to Jag känner inte den mannen!

  1. Patrik skriver:

    Vad fint skrivet, kan verkligen känna igen mig. Men just för att du skriver som du gör visar också hur seriöst du tar din tro.

  2. Instämmer. När jag tänker och känner mig sänkt av alla mina egna svek är det tröstande att gå händelserna i förväg och tänka på den där rösten som säger: Förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.

  3. LeoH skriver:

    Tack Carolina och Patrik.

Kommentera

