Svårare än så behöver det inte vara!

1 maj skrev jag ett inlägg här på bloggen: ”Inte för att det hjälper, men det kan ändå vara värt ett försök!”  Jag avslutade inlägget med:

”För jag är säker på att alla skulle, med rätta, slå ifrån sig med händer och fötter, om S eller något annat parti skulle försöka sig på konststycket att på partimöten ta beslut om vilka ståndpunkter socialdemokratiska medlemmar skulle driva i olika kyrkor och samfund.  Jag vill rikta en vädjan till alla kristna syskon och troende ur alla andra trosriktningar. Vore det inte på sin plats, att ni alla, med en röst protesterade mot att partiet vill styra Svenska Kyrkan?”

I onsdags hade jag ett samtal, på Facebook, med min gode vän Anders. Samtalet gled in på frågan om partiets styrning av kyrkan. Anders konstaterade att uppslutningen inom partiet nästan var 100%-ig, när det gäller deltagandet i kyrkovalen. Kunde inte annat än bekräfta Anders förmodan. När jag svarade Anders så slogs jag av en snilleblixt.

Jag vill i all ödmjukhet föreslå följande. Alla kristna och medlemmar ur andra trossamfund, som inte är medlemmar i SvK begär ordet, när frågan om kyrkligt program eller beslut om kandidatlistor behandlas i partiorganisationen och meddelar att de på grund av jäv inte deltar i behandlingen av frågan. Motiveringen kan vara, att de inte har kompetens att avgöra hur Svenska Kyrkan i en praktik skall tolka Bibeln och den kristna traditionen. Efter inlägget lämnas möteslokalen under den tid frågan behandlas.

Metoden kan också användas av andra, som av skilda anledningar inte är medlemmar av SvK.  Även alla de av partiets medlemmar som inte kandiderar i kyrkovalen, trots att de är medlemmar kan också med fördel ansluta sig till aktionen. Aktionen bryter inte mot någon partistadga och kan därför inte leda till uteslutningshot. Att kandidera på listor är inget krav. Inte heller finns det någon arbetsplikt inskriven i stadgan. Majoriteten av partiets svenskkyrkliga medlemmar har ju praktiken tagit till sig mitt förslag. De röstar inte.

Det kan säkert kännas lite skämmigt att delta. Lite spott och spe lär väl deltagarna i aktionen få möta och kanske också en hel del fientliga kommentarer. Tro mig. Jag vet hur det kan kännas innan, men vet också om den stilla glädje, som sprider sig i kroppen, när man vågat göra något som känns rätt. I flera dagar ser man sig själv, med viss stolthet i spegeln.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 Responses to Svårare än så behöver det inte vara!

  1. Bra idé. Kanske borde man gå med i Partiet och ur kyrkan så man kan vara med i aktionen.

  2. LeoH skriver:

    I inlägget ger jag även medlemmar i SvK möjligheten att gå ut med de andra. Eftersom de inte kandiderar på listor, finns ju möjligheten att ingen vet att de är medlemmar i SvK.
    Det finns ju det tuffare alternativet, att resa sig och säga att partiet saknar moralisk legitimitet, att lägga sig i ett trossamfunds inre angelägenheter.

Kommentera

