En förflugen tanke i natten, som bara kom!

Det har, genom åren, hänt att jag från och till har skrivit på upprop om bevarande av en tigerstam i Indien. Jag har ansett det oerhört provocerande, att tigrarna är nära utrotning på grund av bl. a tjuvjakt. Det har också hänt, att jag har bidragit ekonomiskt till skilda kampanjer om bevarande av rovdjur runt om i världen. Det är värt att notera, att jag aldrig har upplevt, att mina åsikter av min omgivning på något sätt skulle ha ansetts som kontroversiella. Tvärtom! Jag har glatt kunnat torgföra mina åsikter och de har fullt ut och utan mothugg varit accepterade.

Visst kan jag tänka mig, dum vore jag annars, att fattiga bönder i Indien muttrat, att om jag nu är en sådan tigerkramare, varför tar jag inte tigrarna till Sundsvall, Västerås eller Kyrkbyn i Bjuråker (där jag nu bor) och inte kräva att de skall behöva riskera liv och lem och sina husdjur.

De senaste åren har jag upplevt, att många människor anser det ytterst märkligt och felaktigt, att jag står för samma åsikter när det gäller rovdjur, speciellt då varg, i den svenska naturen. Jag för min del skulle uppleva det som en oerhörd feghet och slapphet i tänkandet, att ha en ståndpunkt om tigrar i Indien och en helt motsatt ståndpunkt när det gäller varg i svenska skogar.

4 kommentarer till En förflugen tanke i natten, som bara kom!

  1. Obelix skriver:

    Nu är det ju en liten skillnad mellan tigrar och vargar. Tigern är utrotningshotad som art, vilket vargen inte på något sätt är. Slapphet i tänkandet kan ta sig många olika uttryck…

  2. LeoH skriver:

    Vargen är hotad i Sverige och åtminstone jag upplever det inte som någon tröst att andra länder i t ex Europa också har vargar i sin natur. Länder med fler vargar/ kvadratkm och fler människor/ kvadratkm.
    http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/press/tabellvargeuropa.pdf

  3. Gunvor Vennberg skriver:

    NIMBY – ”not in my backyard” är ett konsekvent tänkande hos många (kanske t o m hos dig i vissa avseenden?). Jag tycker att det finns en parallell här: Det är landsbygdens folk som får lida av de beslut som fattas av dem som bor i städer (majoriteten). Jag kan förstå att det gör människor arga och föder känslor av maktlöshet. Både här och i Indien. Jag vet inte om jag skulle tycka om tigrar om jag bodde i ett tigerområde och varje dag måste leva med risken att förlora något av mina barn. Det är en ganska stor skillnad mellan tigrar och vargar det också. Tigrar är betydligt farligare för människor. Visst är det viktigt att bevara utrotningshotade arter men jag tycker inte att man behöver klandra dem som försöker rädda barnens liv och sina husdjur. Allt annat vore fegt och omänskligt. Det är väl dessutom ett kristet ideal att ”ge sitt liv för fåren” – att stanna kvar och göra vad man kan – inklusive att döda rovdjuret. Inte heller behöver man känna sig god själv bara för att man befinner sig en bit bort och kan se på det mer ur ett helhetsperpektiv. Jag håller med dig om att det egentligen är samma sak men ändå inte. NIMBY tror jag är en i grunden bra princip: Tar alla ansvar för sitt område blir helheten faktiskt oftast bättre än om ingen tar ansvar. Kanske är rovdjursfrågan ett av få undantag.

  4. LeoH skriver:

    Du har med all säkerhet rätt i att också jag omfattar NIMBY-tänkandet och det inte bara i vissa avseenden. Jag försöker så gott det går att motstå, men misslyckas säkert.

    Jag tror inte att jag i inlägget klandrar någon som vill rädda sina barn eller husdjur, utan mer försöker förstå mitt eget tänkande och varför jag i vänkretsen känner att jag måste säga min åsikt i frågan. För ögonblicket har vi inget vargrevir i Bjuråkers socken, men det är ingen orimlighet att det etablerats ett i framtiden. Så i den meningen är jag inte ”en bit bort.” I vart fall inte i någon större utsträckning, än mina vänner i Bjuråker.

    Jag anser, det måste jag säga, att jag inte delar din referens till Bibeln. Inga bönder ger sitt liv för fåren, de värnar sin egen rätt att ta livet av dem, vilket de också enligt lagen har rätt att göra.

Kommentera

