Lekmannafunderingar sommaren 2012 – har varit där förr

Under en stor del av de år jag försökt vara en aktiv samhällsmedborgare, har jag fått uppleva hur rörelser försöker möta minskad medlemsaktivitet med att slå samman lokalorganisationer till allt större enheter.

Minns hur jag som facklig aktiv på Fabriksavdelning 423 (?) på Gränges Aluminium i slutet av 60-talet fick höra, att vi borde slå oss samman med bl. a Fabriksavdelningen i Ljungaverk. Ett av motiven var, att då skulle vi ha råd med en ombudsman. Jag minns att jag ofta, lite sturskt, svarade: ”Vi behöver ingen ombudsman.” Självfallet blev det sammanslagning. Numer är argumenten för att slå ihop organisationer till än större organisationer, att då kan man behålla de ombudsmän man har.

Jag har aldrig upplevt att sammanslagningarna inneburit att medlemsaktiviteten ökat. Min erfarenhet säger mig, att det alltid blivit tvärtom och det med råge också!

Skulle jag inte ha någon kunskap om vem som styr utvecklingen inom Svenska Kyrkan, behöver jag bara läsa strukturutredningen och alla de vackra motiven för nödvändigheten av större enheter, för att ha bilden helt klart för mig. Samma krafter, som inte lyckats höja medlemsaktiviteter inom politik, facklig verksamhet eller folkbildning, ska nu leda SvK på samma nedåtgående väg, som bara innebär nya och än större lokala organisationer framtiden. Med motiveringen, att sammanslagningarna är nödvändiga för att organisationen skall behålla sina ombuds..förlåt, självfallet menar jag präster!

4 Responses to Lekmannafunderingar sommaren 2012 – har varit där förr

  1. SLJ skriver:

    ”Samma krafter, som inte lyckats höja medlemsaktiviteter inom politik, facklig verksamhet eller folkbildning, ska nu leda SvK på samma nedåtgående väg…”

    …starka ord. Har du läst strukturutredningen?

  2. […] Lekmannafunderingar sommaren 2012 – Jag har varit där förr (Tankar i natten) […]

  3. LeoH skriver:

    Sofia, skulle jag bli förhörd på alla delar av strukturutredningen, då torde jag med all säkerhet svara fel på många frågor. Jag vågar ändå hävda, att min analys att strukturutredningens viktigaste mål är att centralisera makten är helt korrekt.

Kommentera

