Några extra utskottsplatser kan vara värt lite fjäskigt kryperi!

Jag har med stort intresse botaniserat bland motionerna till Kyrkomötet. Mitt intresse handlar mycket om, vilka de olika motionerna vänder sig till och vilka signaler de önskar sända ut? För det är ju inte så, att alla motioner är riktade till alla kyrkans medlemmar.

Låt mig ta ett exempel. Bo Hansson, gruppledare för ÖKA vid Kyrkomötet, har skrivit en motion till årets kyrkomöte: ”Byt kyrkoordningens ordval från nomineringsgrupp till partigrupp.” Motion 2012:50

Jag tror inte att ÖKA räknar med att vinna kommande val på kravet om namnbyte. Motionen kommer inte ens nämnas i en bisats i den kommande valplattformen. Målgruppen för motionen, det är min fasta övertygelse, är i första hand ÖKA:s medlemmar, Socialdemokraterna och Centerpartiet, kanske till en del även de politiskt identifierbara nomineringsgrupperna.

Möjligen kan väl någon tycka, att jag är väl mycket konspiratorisk, men nog ser jag ett antal viktiga budskap i motionens brödtext. (Jag vet att Kyrkomötet inte tar ställning till brödtexten, utan enbart till själva yrkandet.) Ett av budskapen är riktad till medlemmarna i ÖKA. De ska förstå, att ÖKA inte kritiserar de sekulära partiernas närvaro och maktställning i kyrkan, de accepterar den. Vore jag fortfarande medlem i ÖKA, skulle jag direkt förstå halvkväden visa och inse att jag varit för fientligt inställd i mitt bloggande till de sekulära partiernas maktställning.

När Bo Hansson skriver: ”En partigrupp är en valorganisation med vidare uppgifter såsom att ta ansvar för gruppens gemensamma agerande, utveckla program, utbilda sina ombud, lösa konflikter inom gruppen”, är det en mycket tydlig signal till organisationens alla delar, att organisationen i sin helhet bör agera mer enhetligt och kanske rent av anamma den leninistiska principen om demokratisk centralism. En fast och centraliserad organisation upplevs nog av ledningen, som nödvändig för att öka trovärdigheten inför framtida överenskommelser med andra nomineringsgrupper inom kyrkan.

När Bo Hansson avslutar brödtexten till kravet på att byta benämning på nomineringsgrupp blir han patetisk i sitt kryperi och rullar sig bildligt i stoftet och uppmanar hela kyrkan, att känna samma tacksamhet som han själv, över de politiska partiernas insatser för Svenska Kyrkan. Hansson skriver: ”Svenska kyrkan har stor anledning att känna tacksamhet mot de grupper, som bl.a. sett till att öppna kyrkans ämbete för kvinnor. Det hade de specifikt inomkyrkliga grupperna inte förmått göra.” Om medlemmarna inte förstått att ÖKA inte ser de politiska partierna som farliga för Kyrkan, då är de lomhörda. Socialdemokraterna och Centerpartiet har säkert lyssnat med stort intresse och noterat ÖKA:s mycket tydliga positionering. Det ger säker någon extra utskottsplats i framtiden.

Vän av ordning kanske undrar: Varför ska jag rösta på ÖKA, samtidigt som jag ska känna tacksamhet mot de politiska partierna? Vore det ändå inte bäst att rösta dem jag är tacksam mot? De inomkyrkliga grupperna förmår tydligen ändå inte så mycket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentera

