Fick skatterådgivning med posten. Inte från banken, men från Svenska Kyrkan!

Häromdagen låg det i min brevlåda ett tackbrev från Svenska Kyrkans internationella arbete. Med tackbrevet låg också en liten tidning, ”Göra skillnad – om kvinnors försörjning och barns hälsa.” Efter att ha läst tidningen inser jag att jag bör sluta, att sprida gåvor lite planlöst till höger och vänster. Nej, jag bör samla mitt givande till färre mottagare och också ge minst 200 kronor varje gång.

Så här lyder rådet: ”Ett enkelt sätt att få skattereduktion är att bli månadsgivare och ge minst 200 kronor per månad. Då ger du 2400 kronor per år till det internationella arbetet, men det kostar dig endast 1800 kronor efter 25 procents skattereduktion.” Det sägs inget i informationen, om jag räknas som givare till 2400 kronor eller enbart till den reella ”kostnaden” på 1800 kronor.

Det står inte heller något i informationen från vilket konto i statsbudgeten min skattereduktion på 600 kronor kommer från. Jag tror inte att det är någon vild gissning när jag säger, att budgeten för nya JAS-plan inte kommer att belastas av skattereduktionen. Jag tackar för rådet till skatteplanering, men jag måste ändå, vänligt men bestämt, neka till att följa rådet. Jag fortsätter med mitt, kanske i mångas ögon, något bohemiska givande. Det jag har gett, har jag gett och anser det inte rätt, att tvinga skattekollektivet att delfinansiera mina prioriteringar. Hur lovvärda de än är mina ögon.

Den 20 december 2011 skrev jag ett inlägg i ämnet: En teologisk omtolkning.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

One Response to Fick skatterådgivning med posten. Inte från banken, men från Svenska Kyrkan!

  1. […] en tid sedan skrev jag ett blogginlägg: “Fick skatterådgivning med posten. Inte från banken, men från Svenska Kyrkan!”  Innehållet i inlägget är fortfarande lika aktuellt och jag har inte stött på något argument […]

Kommentera

