Vi har en god herde i Uppsala stift!

För ett par veckor sen fick alla deltagare i församlingens Matteuscirkel biskop Ragnar Persenius herdabrev ”Längtan möter närvaro.” För några timmar sedan lade jag eftertänksamt boken ifrån mig och kände mig något klokare än när jag började läsa boken. De som följt min blogg vet att jag ofta återkommer till ”Efterföljelse” skriven av Dietrich Bonhoeffer och att andaktsboken ”Fånga dagen med Dietrich Bonhoeffer” sammanställd av Charles Ringma varit en trogen daglig följeslagare under snart 20 år.

Bonhoeffers Efterföljelse har ofta gett mig känslan, ”det här blir svårt, att leva upp till.” Ragnar Persenius herdabrev betonar också efterföljelse, men kanske mer som en längtan hos oss alla. En längtan till att ändå försöka följa och anmäla sig för tjänstgöring, trots svagheter och rädslor. Jag ser hur jag under kommande år kommer att citera Efterföljelse när jag är stark och säker, men får ta till ”Längtan möter närvaro” när orken sviktar och tvivlet tar över. I sådana situationer kommer det vara gott att få veta, att Gud aldrig överger oss, hur frånvarande han än kan verka. Så ”Efterföljelse”, ”Längtan möter närvaro” i sällskap med Lars Lindbergs ”Ny skapelse” kommer att stå där i bokhyllan beredda, när jag snurrar på stolen vid datorn.

Min förhoppning är att så många som möjligt i Uppsala stift får boken, men att den också blir läst. När jag under kvällen tänkt och reflekterat över herdabrevet, slog det mig, att texterna i dagens andakt för den 1 oktober på många sätt kommer Ragnar Persenius text till mötes. Håll till godo.

1 Korinthierbrevet 10:23-27

Multidimensionell

”Kristendomen kastar oss in i många olika
dimensioner av livet samtidigt. Vi kan bereda
rum i våra hjärtan – åtminstone i viss mån – för
Gud och hela världen. Vi gråter med dem som är
ledsna och gläds med dem som är glada.”
(Motstånd och underkastelse)

”En kristen bör alltid stå emot frestelsen att bli
enkelspårig och söka enkla lösningar till det som är
komplicerat. Det är aldrig lätt att sammansmälta kärleken
till Gud och en andlighet med betoning på fromhet med ett
engagemang i världen som innebär aktiv, tålmodig omsorg om
andra. Men detta är utmaningen, för i Kristus, som vi ska följa, möts Gud och människan, himmel och jord, styrka och svaghet.”

”Ord att tänka på: Precis som man och hustru älskar varandra och sina barn på olika sätt kan vi älska både Gud och vår värld.”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

