Jag frågar igen. Vem betalar?

För en tid sedan skrev jag ett blogginlägg: ”Fick skatterådgivning med posten. Inte från banken, men från Svenska Kyrkan!”  Innehållet i inlägget är fortfarande lika aktuellt och jag har inte stött på något argument som skulle ändra min uppfattning, att det är förkastligt med skattereduktion vid gåvor.

Svenska Kyrkan förstärker de moraliska invändningarna, när det skrivs på hemsidan: ”Ge mer utan att det kostar dig mer efter skatt!” Svenska Kyrkans hemsida förklarar utförligt hur trolleritricket fungerar:

”Så får du gåvorna att räcka längre
Ett konkret exempel på hur du kan få dina pengar att räcka längre tack vare skattereduktionen är om du idag till exempel ger 150 kronor per månad. Eftersom varje gåva är mindre än 200 kronor, och gåvorna under ett kalenderår understiger 2 000 kronor, så får du ingen skattereduktion.

Men om skulle höja ditt givande till 200 kronor per månad ger du totalt 2 400 kronor under ett år. Under förutsättning att det gått ett kalenderår får du skattereduktion med 25 procent, det vill säga 600 kronor, för det året.

Efter skatt har du alltså precis som när du gav 150 kronor per månad gett 1 800 kronor på ett år, men Svenska kyrkans internationella arbete har fått ta emot hela 2 400 kronor för kalenderåret.”

Jag frågar, vems pengar är det som räcker längre? Efter vad jag förstår är det, det för så många, anonyma skattekollektivet som pröjsar de där 600 kronorna, som ska förbättra min självbild som en generös givare. Nu är det så illa, att det inte finns något anonymt skattekollektiv. Skattekollektivet består av mig och alla andra, som tydligen skall acceptera människors prioriteringar och samtidigt stärka deras självbild.

Det är ju moraliskt lite märkligt, att jag ska anses vara givare av goda gåvor, när det är någon annan som betalar!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 Responses to Jag frågar igen. Vem betalar?

  1. Sven Andersson skriver:

    Resonemanget är dunkelt. Själv har jag flera ggr avstått ifrån lön
    vid tjänstgöring, då församlingar i stället skänkt pengar till fattiga
    kyrkor; detta efter förtroendefull överenskommelse. Naturligtvis missar staten några skattekronor, men om fattigare kyrkor får dem,
    så är det väl inte fel. Gåvan blev större, och det är ju detta som är
    idéen med avdragsrätten i deklarationen. Min gåva är önskvärd och
    t o m staten bidrager till att den växer. SOLI DEO GLORIA!

  2. LeoH skriver:

    Sven, menar du på fullt allvar, att ditt exempel har bäring på resonemang om skattereduktion för gåvor? Har du inte fått eller inte tagit ut lön, då finns ingen beskattningsbar inkomst och inte heller någon statlig subvention.
    Avdragsrätten innebar ju att du får tillbaka av din inbetalade skatt. Vilket innebär att din gåva i realiteten minskar i motsvarande grad, men att du ändå anses vara givaren av hela gåvan.

    Jag gör ett tillägg till kommentaren. Nomineringsgruppen Frimodig Kyrka i Göteborgs stift föreslår i en motion till stiftfullmäktige, att mötesarvoden till ledamöterna skall tas bort och användas till ett teologiskt kunskapslyft. Om motionen får bifall, anser du då att staten subventionerar kunskapslyftet?
    http://www.frimodigkyrka.se/blogg/2012/10/13/slopa-arvoderingarna/

  3. Sven Andersson skriver:

    Ja, jag menar, att det på samma sätt kan förstora gåvan. Får du viss
    skatteåterbäring, så har du större möjlighet att öka på din gåva.
    Staten klarar sig nog ändå, och du stimuleras till bättre givande.

  4. LeoH skriver:

    Okey, jag har fått svar och kan bara konstatera att vi inte är eniga, men sånt händer.

Kommentera

