Visst är det dags för en kvinna nästa gång, men för allt i världen, inte hon!

Jag satt uppe hela natten mot onsdagen och följde valvakan. Visst var det intressant, men hela natten satt jag också och väntade på att någon av alla kommentatorer och inbjudna gäster, åtminstone lite i förbigående skulle nämna Obamas minst sagt aggressiva utrikespolitik. Jag tror att jag inte en enda gång under natten hörde ordet ”drönarattacker.” När så valresultatet var klart, då vidtog mängder av analyser och tyckanden om framtiden för Barack Obama. Inte heller då nämndes att drönarattackerna skulle fortsätta. Inte heller nämndes i analyserna, att presidenten även i fortsättningen hade rätt att besluta om mord på både egna, men också andra länders medborgare. Jag hade väl inte väntat mig något annat heller, så jag var inte överraskad, men ändå lite irriterad.

Jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag plötsligt såg och hörde hur Mona Sahlin hoppas på att Hillary Clinton skall ställa upp som kandidat i nästa val. Då orkade jag inte längre, utan gick jag till sängen och sov till klockan 12. Varje gång jag hör, läser eller ser en intervju med Hillary Clinton ser jag framför mig det intervjusvar hon gav efter att Gadaffi blivit lynchad i Libyen. ”Vi kom, vi såg, han dog” och det efterföljande hemska skrattet! Mycket presidentlikt måste jag, något galghumoristiskt, säga. Hillary Clinton stödde helhjärtat Bushadministrationens beslut att angripa Afghanistan och hon stödde också den på lögner baserade beslutet, att angripa Irak. Som nuvarande utrikesminister är hon också en aktiv del av och försvarare av drönarattacker och mordpatruller. Vem minns inte hur den politiska och militära statsledningen satt och spänt följde attacken mot Usama bin Ladin? Jag upplever det fortfarande som mycket märkligt, att det internationella samfundet inte protesterar mot att USA helt självsvåldigt anser sig ha rätten att gå in i vilket land som helst och mörda misshagliga personer.

Jag har oerhört svårt att riktigt förstå socialdemokraters okritiska förkärlek för demokratiska presidentkandidater oavsett vad de tidigare har åstadkommit. Det är ju ett fattigdomsbevis och ett hån mot mängder av kvinnor inom demokraterna, att redan nu börja hoppas på Hillary Clinton, med hennes mycket mörka politiska bakgrund.  Nå, jag lär väl ha anledning att återkomma i frågan om några år.

De som läser min blogg eller följer mig på Facebook vet att jag sagt mycket gott om Green Partys presidentkandidat Jill Stein. Hon erhöll 396684 röster, 0,3 %.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 Responses to Visst är det dags för en kvinna nästa gång, men för allt i världen, inte hon!

  1. Anders Stenström skriver:

    Jag satt inte och valvakade, men hörde kommentarer och analyser på radio under dagen efter valet, och det var åtminstone någon som nämnde ordet _drönarattacker_.

  2. LeoH skriver:

    Jag skrev helt medvetet ”tror” eftersom jag växlade mellan olika TV-kanaler, så kunde ju någon sagt sagt något om drönare, när jag var någon annanstans. Senast igår (det är ju lördag nu) såg och hörde jag hur Birger Schlaug påpekade att drönarattacker nog skulle fortsätta.
    Mindre än ett dygn efter valsegern beordrade Obama en ny drönarattack i Jemen. Så allt som vanligt.

Kommentera

