Det hjärtat är fullt av, talar munnen

De flesta, någorlunda samhällsintresserade, har säkert med stort intresse läst tidningsartiklar och i olika TV-kanaler följt de senaste, något bisarra, turerna i hur ledande Sverigedemokrater beter sig i fyllan och villan. Jag skulle hyckla om jag inte erkänner, att jag kände stor skadeglädje över det jag läste och såg. Möjligen en förklarlig känsla, men ändå inget att känna sig stolt över.

I morse, när jag satt med min mugg kaffe vid datorn och gjorde min morgonrunda i Facebook, bloggar jag följer och ett antal tidningar, stötte jag på ett blogginlägg, som gjorde mig både glad och tankfull. Blogginlägget, med rubriken ”Problemet är inte att Almqvist kallar nån babian/kebab”, skriven av Anna Ardin. Ardin försvarar inte Almqvists okvädningar, men anser att tyngdpunkten i rapporteringen och diskussionen borde ligga på det han säger om nationalitet, vilka som hör hemma i Sverige och vilka som är svenskar. När jag läst blogginlägget, så gick jag tillbaka till filmen som Expressen gett spridning åt.

Visst okvädningsorden finns där, men Soran Ismail får inte bara höra okvädningsorden, utan också: ”För ni kommer att få problem i framtiden” och ”Du har inget här att göra.” Det säger Erik Almqvist till en person, som är svensk medborgare. En svensk medborgare är inte svensk enligt Almqvist och har inget i Sverige att göra. Erik Almqvist bekräftar på en presskonferens i går sin inställning och nu kan han inte skylla på att han var berusad. Det är väl ingen orimligt antagande, att han inte gick till en presskonferens i berusat tillstånd? På frågan: ”Skall dom som inte är svenskar passa sig?” Svarar Erik Almqvist: ”De som har åsikter som motsäger våra åsikter ska ju passa sig när vi växer.” Med sina, väl dokumenterade, påståenden har Erik Almqvist gett talesättet, Det hjärtat är fullt av, talar munnen, ett ansikte. Och det är inget vackert ansikte, utan ett hatfullt och rasistiskt ansikte!

Till sist vill jag länka till en intervju med Soran Ismail. När jag såg intervjun med Soran kände jag ett styng av avundsjuka. Varför kan inte jag vara lika klok och eftertänksam, som han? Soran Ismail åskådliggör en ickevåldsstrategi, som jag fick lära mig på ett ickevåldsseminarium i samarbete med Kristna fredsrörelsen i församlingsgården i Norrbo. Föreläsaren beskrev det som, att vi ska visa stopp mot våld med ena handen, samtidigt som vi ska räcka fram den  andra handen med en inbjudan till dialog.

Tack Soran, det är gott att se, att det finns kloka svenskar i en ond tid! Också ett tack till kvinnan som vågade ingripa och ta ställning. Heder åt sådant mod!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 Responses to Det hjärtat är fullt av, talar munnen

  1. Ulf Hjertén skriver:

    Med en ledningsgrupp där Kent Ekeroth hjälper till med ekonomin för sajten Axpilat och där partiledaren Åkesson är positiv till att den finns så framträder alldeles tydligt bilden av ett rasistiskt parti. Även om inte alla 330000 tusen av partiets väljare är rasister så stöder de ett parti vars ledningsgrupp är det. Det är inte länge sedan partiets internationelle ledare Ekeroth bjöd in Englands mest kände rasist till en konferens och han deltog också i ett av den engelska gatuvåldsorganisationens möten. Vad gatuvåldet handlar om? Invandrarhat!.

  2. LeoH skriver:

    Tack för kommentaren Ulf. Är helt ense med dig i analysen.

Kommentera

