Debatten vid kyrkomötet gav de svar jag väntat mig

I går berättade jag, att jag skulle sitta som klistrad vid datorn och följa debatten om Svenska Kyrkans framtida struktur vid kyrkomötet. Det blev hela dagen vid datorn, ända fram till den avslutande kvällsandakten. Det var, på det hela taget en givande dag. Debatten om kyrkans organisation var intressant och gav ganska bra vägledning till hur jag ska rösta i nästa års kyrkoval.

Som jag berättade igår, så har jag redan på förhand sorterat bort de tre partier som framhärdar i att ställa upp som partier i kyrkovalen. Jag har också valt bort de nomineringsgrupper som identifierar sig med politiska ideologier. Jag är vare sig fri eller bunden liberal. Inte heller kan jag se det teologiska värdet av ett borgerligt alternativ i kyrkan. Jag har vid ett tillfälle lagt min röst på MP i ett riksdagsval, men det var ett politiskt val, som inte har någon bäring in i kyrkan och på kyrkans huvuduppgifter.  Vänsterpartiet har jag varit medlem av, men kan inte se den teologiska grunden för Vänsterpartister i Svenska Kyrkan.

Jag koncentrerade mitt lyssnande till de tre nomineringsgrupper, som efter min bortsållning, återstod. Posk, ÖKA och Frimodig kyrka. Under debattens gång fick jag bekräftelse på det jag redan visste. Posk-företrädarna var på det hela taget nöjda med förslaget till ny organisation. Visst tyckte jag mig höra fromma förhoppningar om att storpastoratens fullmäktige skulle vara lyhörda för församlingens önskemål om vem som skulle sitta i församlingsråden. I den frågan var ÖKA och Frimodig kyrka föredömligt tydliga. Församlingarna skall välja sina företrädare i direkta val och inte utses av någon annan instans. Eftersom jag läst motionerna, kom ÖKAs och Frimodig kyrkas ställningstaganden inte som några överraskningar, men där fanns ändå en skillnad. Jag upplevde att Frimodig kyrkas kritik av utvecklingen gick mer på djupet och hade större bredd än vad ÖKA:s kritik hade. Skillnaden var inte bara kvantitativ, utan helt klart också kvalitativ. Jag har en känsla av att Frimodig kyrka har en större beredskap att ta sig an de utmaningar som den framtida organisationen ställer, än vad ÖKA har. Som en före detta medlem av ÖKA är jag inte direkt förvånad. Jag upplevde inte, att ÖKA hade någon direkt utvecklad teologisk syn på hur man bör bygga en kyrka eller en församling. Orsaken till min något negativa upplevelse, kan givetvis bero på att jag var långt borta från händelsernas centrum här uppe i norra Hälsingland. Det kan ju ha förts diskussioner, som jag inte var delaktig i. Jag ska inte bli mer långrandig, utan kan bara så här på nattimmarna, konstatera att valet för mig kommer att stå mellan ÖKA och Frimodig kyrka, med ett starkt plus för Frimodig kyrka efter dagens debatt på Kyrkomötet.

Lokalt i Bjuråker-Norrbo är valet lätt. Här kommer jag att lägga min röst på Kyrkans framtid i Bjuråker-Norrbo församling!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 Responses to Debatten vid kyrkomötet gav de svar jag väntat mig

  1. Lars skriver:

    Hej,

    Besökstoppen är en helt ny bloggtopplista som har fiffiga funktioner som att kunna knyta etiketter till sitt konto och en sökfunktion på sidan. Detta för att bloggläsare ska kunna hitta nya bloggar på ett enkelt sätt. Hela idén med Besökstoppen är att sidan riktar sig främst till bloggläsare och inte bara bloggare, som andra topplistor riktar sig till.

    Medlemmar får en lättillgänglig och snyggt presenterad statistik och självklart kommer det generera mer besök till er blogg eftersom fler kommer att uppmärksamma den via Besökstoppen. Medlemskap är så klart gratis.

    Mvh
    Besökstoppen

  2. […] stort intresse följt kyrkomötets debatter. De som är intresserade kan hitta mina iakttagelser här och här. Jag har också under dagen, så här i efterskott tagit del av röstningen kring […]

Kommentera

