Har Löfven utnyttjats som en nyttig idiot av Saab?

Jag tillhör, vilket jag inte är direkt stolt över, gruppen illvilliga, som känner stor glädje, vid påminnelser om makthavares inblandning i allehanda skumraskaffärer. Jag ler glatt igenkännande varje gång någon tidning, debattartikel eller bok påminner oss om Bofors stororder av Haubitsar till Indien på 80-talet eller smugglingen av Robot 70 via Singapore till Dubai och Bahrain. Vid försäljningen av Haubitsar till Indien spelade Olof Palme en mycket aktiv roll till stöd för Bofors.

Om jag fortfarande minns Boforsaffärerna på 80-talet, är det säkert ingen överraskning, att jag gläds över att den fullständigt omoraliska försäljningen av JAS-plan till Sydafrika återigen dras fram i ljuset. Jag låter Desmond Tutu få första ordet.

Lyssna till vad Tutu säger. Han visar hur omoraliskt det var av en vän, att pressa Sydafrika att köpa vapen de inte behövde. I den stunden upphörde, enligt min mening, Sverige och alla de som var inblandade i att pressa Sydafrika att köpa Jas Gripen, att vara Sydafrikas vänner. Tutu följer upp filmen med att vara en av undertecknarna av en debattartikel i DN. I debattartikeln visar Tutu och de andra undertecknarna på ett övertygande sätt, att köpet av bl. a Jas Gripen blivit en ekonomisk gökunge som äter upp andra nödvändiga satsningar i Sydafrika. Kanske lika allvarligt, att köpet med alla mutor skadat en ung demokrati, moraliskt och politiskt.

Den senaste tiden har Kalla fakta på TV4 försökt knyta Löfven och Metall till att aktivt deltagit i att stödja mutor i samband med försäljningen av Jas Gripen till Sydafrika. Jag är inte helt övertygad om att bevisningen är så stark som Kalla fakta vill hävda. Lika lite som Olof Palme var delaktig i mutaffärerna i samband med försäljningen av haubitsar till Indien. Palme utnyttjades av Bofors. På samma sätt misstänker jag att Löfven och Metall blivit utnyttjade av Saab. Lite besvärande är det ändå att Löfven verkade känna till, ja rent av anser det fullt rimligt, att Saab villkorade sitt stöd till NUMSA. Det behöver i sig inte innebära mutor, men det är moraliskt mycket tvivelaktigt, att utöva ekonomisk utpressning mot en fattig organisation. Det går inte ens att försvara, oavsett om det så gäller arbetstillfällen för metallarbetare i Sverige.

Det som är odiskutabelt sant är, att Löfven är en entusiastisk försvarare av svensk vapenproduktion och vapenförsäljning. Det finns hur många källor som helst att hänvisa till, men jag nöjer mig det här referatet från ett seminarium anordnad av KD och Metall. Jag citerar ur referatet:

”Det politiska perspektivet kompletterades med att Stefan Löfven, förbundsordförande för fackförbundet IF Metall, lyfte fram försvarsindustrins betydelse för den svenska välfärden. Det handlar inte bara om att skapa industrijobb inom försvarssektorn, utan att kompetensen även kommer övriga samhället till del. Detta är framtiden, och man måste även tänka politiskt. Det här är inte bara bra för den enskilda orten eller regionen. Det här har betydelse för hela Sveriges välfärd.”

Ett kraftfullt stöd till tanken, att det som är bra för vapenindustrin också är bra för Sverige! Så det är fullt sannolikt, att Löfvens och Metalls stöd för Saabs försäljningsambitioner var mycket långtgående. Ett stöd där Sydafrikas intressen inte vägde alltför tungt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentera

