Är verkligen tigandet som motståndsstrategi att rekommendera?

Ärkebiskop Anders Wejryd svarar på en fråga i Dagens Seglora:

”Sverigedemokraterna kom in i kyrkomötet genom det demokratiska kyrkovalet. De släpptes aldrig in i utskottsarbetet. En del upprördes över denna negativa särbehandling. Färre gör det nu efter att den rasistiska kärnan i SD avslöjats så tydligt. En viss uppmärksamhet fanns i början på deras inlägg i plenum. Deras inlägg i plenum passerar nu obemärkt förbi. Marginaliseringen fortgår. Det har kyrkomötet självt tagit hand om utan pekpinnar från någon kyrkoledning.”

Till mitt första sammanträde som ÖKA-representant* i stiftsfullmäktige Uppsala stift hade jag förberett inlägg mot ett par motioner från Sverigedemokraterna. Min bänkgranne Carin Åblad Lundström berättade att Kyrkomötets ÖKA-grupp beslutat att inte bemöta inlägg från SD. Carin såg nog på mitt kroppsspråk att jag inte gillade beslutet, för hon sa att jag givetvis fick göra som jag ville. Jag anmälde mig som talare och tog mina inlägg, gav mina motiv och yrkade avslag på förslagen från SD. Jag kände mig glad och förnöjsam. För hur är det Jesus säger?

”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Detta är vad lagen och profeterna säger.” (Matt 7:12)

Eftersom jag inte vill bli osynliggjord av min omgivning (jag vet in på skinnet hur det känns) varför skulle jag då osynliggöra andra? Ärkebiskopens stilla glädje över att marginaliseringen av enskilda ledamöter varit framgångsrik, är av samma art, som mobbarna känner när det lyckats stämpla ”paria” på någon. Vilka står på tur när sverigedemokraterna är tillräckligt marginaliserade på kyrkomötet? För det finns en turordning. Var så säkra!

Som avslutning gör jag en fri omskrivning av Matt 5:47 – ”Om ni bara skriver i Dagens Seglora och umgås med likasinnade och bara dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte ateisterna likadant?”

* Avgick 2011

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

11 Responses to Är verkligen tigandet som motståndsstrategi att rekommendera?

  1. Marie F skriver:

    Bra skrivet! Det är människoovärdigt att ”marginalisera” andra människor. argument ska bemötas med argument.

  2. LeoH skriver:

    Tack Marie!

  3. Dan Sarkar skriver:

    Mycket bra! Detta var en klockren tillämpning av gyllne regeln!
    Det stör mig väldigt dels att i kyrkomötet är alla jämlika, men en del mer jämlika än andra och dels att pga att SD utestängts från utskottsarbetet i kyrkomötet, så har de på av Svenska kyrkan betald tid kunnat ägna sig åt att jobba partipolitiskt för att lyckas ännu bättre i de sekulära valen.
    Eftersom jag som invandrarson inte har särskilt mycket till övers för SDs invandrarpolitik vill jag att (så länge det partipolitiska kyrkomötetssystemet består) att min kyrkoavgift går till att schavottera SDs argument snarare än till att hjälpa dem vinna val…

  4. […] Det var svårt att inte dra paralleller till Svenska kyrkan. Teolog i norr skriver mycket bra om detta i bloggen Tveeggat svärd, liksom Tankar i natten i bloggen Är verkligen tigandet som motstrategi att rekommendera. […]

  5. LeoH skriver:

    Helt rätt Dan. Att SD marginaliseras i kyrkomötet innebär ju inte automatiskt, att SD marginaliseras ute i samhället.

  6. Bra! ”Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem” Voltaire. Jag har nyligen läst en bok om SD väljare, ”fult folk” heter den, kan rekommendera! för bakom alla till synes besvärande åsikter är det vårt lands mest marginaliserade väljare som inte ens vet hur deras partiprogram ser ut. Kanske är dom fackföreningarnas förlorade medlemmar? Kanske bara rädda? möt dem, besvare dem! Ja, älska dem!

  7. LeoH skriver:

    Ett stort problem är att vi ”de goda” enbart tar avstånd, men visar inte på alternativa vägar, att visa sitt missnöje. För det finns ju mängder av anledningar att vara missnöjda och känna vrede över hur utvecklingen är.
    Det är också viktigt, att som du skriver, att älska dem. Gud älskar alla, utan att vi inte gjort oss förtjänta av den kärleken.

  8. Leif Ekstedt skriver:

    Jag delar Din uppfattning. Mobbing är det sämre sättet att framhålla sin syn på saken. Dvs att inte svara på elakheter är inte produktivt i längden.

  9. Ulf Hjertén skriver:

    Jag håller med er som tycker att det är fel att försöka tiga ihjäl SD. Det är bättre att bemöta deras idéer. Och det är inte särskilt svårt. När invandrarföraktet är avbetat har de ju inte särskilt mycket kvar som man behöver ”gå i taket för”.

  10. […] Är verkligen tigandet som motståndstrategi att rekommendera (Tankar i natten) […]

  11. LeoH skriver:

    Tack, Leif, Ulf och Carolina. Kloka och tänkvärda synpunkter. De gör mig glad!

Kommentera

