Vad är det man mäter?

Läser i SvD att en Sifo-mätning visar att svenska folket har sämst förtroende för prinsessan Madeleine. Givetvis åtnjuter Viktoria högst förtroende. (Det kunde jag ha räknat ut med baken!) När jag läste rubriken, ställde hjärnan, utan att jag hann tänka, ett antal frågor. Vad är det för förtroende man mäter? Kungafamiljens moral, förståndsgåvor eller förmågan att klara sina arbetsuppgifter?

Jag vet vilka grannar eller vänner jag kan lita på, att de ställer upp om jag hamnar i svårigheter, men hur ska jag kunna uttala mig om varje enskild medlem i kungafamiljen? Det kan ingen annan än vännerna uttala sig om. Efter ett antal år i Bjuråker har jag och min fru lärt oss vilka hantverkare vi kan ha förtroende för, när det gäller råd och dåd. Jag tror säkert att det finns händiga och hantverkskunniga personer i kungafamiljen, men hur sannolikt är det att någon slår en signal till de personerna, när det blir vattenläcka i huset?

Jag skulle inte ha några svårigheter att svara på frågan om mitt förtroende för Reinfeldt eller Löfven (har inget större förtroende för någon av dem). Jag kan se resultatet av deras arbete. Jag vet deras åsikter och jag kan ta ställning till deras förslag och utifrån det uttala mig om vilket förtroende jag har för statsministerkandidaterna. Spelar kungafamiljen någon roll på den nivån? Inte vad jag kan se. Enligt grundlagen får de inte heller spela någon roll i politiken. Vilket är mycket bra, så länge vi dras med monarki.

Vad är det då som återstår att mäta, som svenska folket kan ta ställning till, när det mesta av vikt är borträknade? Jo, efter vad jag kan förstå, alla de representativa uppgifter de kungliga har. Klippa band, namnge fartyg och vara beskyddare av skilda slag av välgörenhetssatsningar. Problemet med det är, att kungligheterna inte har någon makt i sin beskyddarverksamhet. De som har den reella makten avgör hur länge beskyddarverksamheten får fortgå. Möjligen är Madeleine inte lika förtroendeingivande i de uppgifterna, som storasyster Viktoria. Jag har inte tillräckliga kunskaper för att kunna ha någon bestämd uppfattning.

På ett område bör ändå Madeleine vara stolt över sin sista plats. Det kan ju vara så, att svenska folket har lågt förtroende för hennes förmåga att kränga Jas-plan och annan krigsutrustning runt om i världen. Inom det området är en förstaplats verkligen inte något eftersträvansvärt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentera

